vrijdag 1 augustus 2008

Een zomerse onderstebovencake met gekarameliseerde nectarines en abrikozen


Jaren geleden heb ik een tarte-tatin vorm gekocht. Het was een substantiële uitgave maar ik ben er nog steeds heel blij mee. Hij kan op het vuur en in de oven, is precies mijn ideale maat (20 cm) en voorziet ons met regelmaat van die heerlijke zoete lekkernijen.

Toen ik een poosje geleden op het blog van David Lebovitz keek moest ik weer aan mijn eigen vorm denken. Hij bakte een cake met vers fruit en gebruikte basterdsuiker voor de karamel. Het leek me zo lekker dat ik besloot hem ook te gaan bakken. Ik heb alleen de hoeveelheden aangepast aan mijn wat bescheidener afmetingen van mijn vorm en ik heb gewone keukensuiker gebruikt in plaats van donkere basterdsuiker voor de karamel. Ik moet zeggen, hij smaakt heerlijk. Misschien een idee voor een zomers weekend.

Je begint met de karamel. Neem 50 gram suiker en een eetlepel boter en laat dat in de bakvorm op het vuur karameliseren. Is de karamel mooi bruin van kleur, dan laat je hem afkoelen.
Ontpit de vruchten, ik heb aan drie stuks genoeg, snij ze in schijfjes en leg ze mooi op de karamel in de vorm. Je kunt er nectarines en of perziken voor nemen.

Nu maak je het beslag. Mix 60 gram boter, 75 gram suiker en een zakje vanillesuiker met de machine en voeg daarna 1 ei toe. Mix dit beslag goed glad. Zeef boven dit mengsel een mespunt zout, 1 theelepel bakpoeder en 50 gram bloem. Meng dit met een spatel goed door het deeg en voeg daarna 65 ml melk toe. Weer goed mixen en dan tenslotte nog eens 60 gram bloem boven dit deeg zeven en dit met de spatel goed mengen.

Dit beslag gaat over het fruit en wordt 25 á 30 minuten gebakken op 190 graden. Controleer of het gebak gaar is en laat een kwartiertje afkoelen voordat je de taart stort. Oppassen met de karamel!

Hij is warm erg lekker, maar een bolletje ijs of een dotje slagroom erbij is ook niet te versmaden.

Geen opmerkingen:

Related Posts with Thumbnails