zaterdag 4 oktober 2008

Gekarameliseerde zilveruitjes in Marsala


Toen ik laatst in Frankrijk was stopte ik op de terugweg bij Roncq. Hier vind je een groot winkelcentrum aan de weg wat voornamelijk zo interessant is omdat de Auchan hier zit. Dit is een supermarkt zoals je die alleen maar in Frankrijk ziet. Ik zag een zak mooie zilveruitjes en legde die in mijn winkelwagen. De knoflook, olie en de wijn lagen er al in want die behoren zo tot het vaste repertoire dat meeneem.
Wat doe je met zilveruitjes vroeg ik me thuisgekomen af. De oplossing vond ik in een Duits kookboek getiteld Salades, door Koops en Beer. Hier vond ik het onderstaande recept. Het levert een heerlijk zacht en smakelijk uitje op dat je kunt gebruiken als garnering bij een mooie salade of een stuk gebraden vlees.

Neem 400 gram zilveruitjes en pel ze. Als het wat moeilijk gaat kun je ze heel even in kokend water leggen en laten schrikken in koud water. Dan gaat de rok er makkelijk af.


Laat 2 eetlepels suiker karameliseren in een pan en voeg daarna 30 ml notenolie toe en de uitjes. Kruid het met wat zout en cayennepeper en voeg de Marsala toe. Zet op laag vuur met de deksel op de pan en laat de uitjes zacht worden. Op het laatste kun je de deksel van de pan halen zodat de saus wat inkookt.
Een heerlijk uitje!

Geen opmerkingen:

Related Posts with Thumbnails