zaterdag 16 januari 2010

Engelse kerriesoep ofwel mulligatawny


Het boek ligt nu in de winkels: Gordon Ramsay’s Pub Food. Ik heb het geleend nadat ik hieruit een heet chocoladetaartje gegeten had waarna ik wilde weten van wie het recept was. Ik heb het boek doorgenomen en een aantal recepten gekozen die me de moeite waard leken.
Vandaag de mulligatawny die ons goed beviel. Het is een smaakvolle rijke soep die het heel goed doet na de een of andere winterse escapade. Ik heb wat kleine aanpassingen gemaakt in de versie van Ramsay wat het geheel wat sneller maakbaar maakt.

Hak 2 grote uien grof en bak ze een paar minuten in wat boter met olie totdat ze zacht zijn en wat kleur hebben.
Roer daar een klein blikje tomatenpuree door, 2 eetlepels bloem en 2 of 3 theelepels kerriepoeder. (Ik had nog wat Surinaamse kerrie staan maar een kniesoor die daarop let).
Bak dit even en voeg dan een groene, geschilde en geraspte appel toe en een royale scheut gembersiroop. Roer dit een paar minuten op hoog vuur.
Ik heb er een blikje (400 gr.) kokosmelk bijgevoegd en met hetzelfde blikje evenveel water. Omdat dat water eigenlijk bouillon moest zijn is er nog 1 blokje groentebouillon ingedoken die de kerriesmaak beschaafd ondersteund heeft.
Tot slot is er nog een handje rijst ingegaan. Dat zou oorspronkelijk 150 gram gekookte rijst moeten zijn, maar ik heb mijn rijst gewoon laten garen terwijl de soep nog een poosje op laag vuur stond.
Proef de soep en voeg eventueel nog peper en zout toe.
Het is een heerlijk dikke soep geworden. Voedzaam en smaakvol.

2 opmerkingen:

Martine zei

Hi Theo, long time no see... Gaat het wel goed met je??

Groetjes,
Martine

Anzj zei

Lieve collega's,

Het nieuwe thema voor het FoodBlogEvent is bekend: een grote (virtuele) tafel zal gevuld worden met de buffetgerechten en/of -hapjes van iedereen. Dus zou ik jullie van hárte willen uitnodigen mee te doen met jullie favoriete, eigenzinnige, creatieve maar natuurlijk vooral zeer smákelijke inzendingen voor dit BUFFET! Alle praktische informatie is te vinden op Mangerie?!:
http://mangerie.blogspot.com/2010/03/foodblogevent-maart-2010verjaardagsbuff.html

KOOK ZE!
Groeten, Anzj

Related Posts with Thumbnails