donderdag 18 december 2008

Kerstmenu: crème brûlée van groene asperges en Parmezaan


Toen ik dit recept in de Franse blogospère bij Chantal had gezien leek het mij heel toepasselijk in mijn kerstmenu. Ik heb lang naar groene asperges moeten zoeken maar toen ik ze gisteren gevonden had was mijn dag gemaakt. Ik ben aan de slag gegaan en kwam met een bijzonder gerecht uit de keuken. Het smaakt heerlijk, is zo gemaakt, heeft een bijzondere uitstraling en is niet te zwaar.

Neem per persoon enkele groene asperges en snij de steel in dunne rondjes. Bak deze eventjes in een nootje boter. Doe de helft hiervan in een schaaltje en de andere helft in de cutter. In de cutter gaat dan nog 1 eierdooier, een half bekertje crème frâiche, een klein stukje Parmezaanse kaas (± 10 gram) plus peper, zout en nootmuskaat. Maak dit fijn en giet de vloeistof in het schaaltje. Zet dit een half uur tot veertig minuten in een oven van 100 graden.
Laat afkoelen en bestrooi heel licht met poedersuiker. Karamelliseer met een brander of zet even onder de gril totdat de suiker oplost en gaat verkleuren.
Garneer met wat puntjes asperges en een krul Parmezaanse kaas.


Geen opmerkingen:

Related Posts with Thumbnails