vrijdag 8 mei 2009

Tot mijn onuitsprekelijk geluk…

Ik weet het, ik zou het over Sylvaner en Bachus gaan hebben, maar met het weekeinde in het verschiet wil ik je dit goddelijks niet onthouden.
Tot mijn onuitsprekelijk geluk heb ik gegeten en gedronken:
Een Elzas Gewürztraminer , Délice d’automne, Alfred Meyer, Katzenthal, 2007, 13,5%, met een munsterkaas met en zonder komijn- of karwijzaad. Het is een klassieker maar ó zo lekker. Een streekproduct met een streekwijn is misschien niet altijd een voltreffer, maar in dit geval wordt 1+1 3! Misschien ken je het kaasje wel. Het stinkt een beetje en heeft niet eens zo’n hoog smaakgehalte. Ik dronk het met de Gewürztraminer, een stuivende wijn die behoorlijk filmend in de mond werkt, die een hoog smaakgehalte heeft met rijpe tonen. Tropisch fruit uit de Elsas! Het wordt extra spannend als je een stukje kaas in de kruiden doopt.
Ik heb er ook nog een hapje van zalm met soja en gember bij gegeten. Dat kan de wijn prima aan, een heerlijke combinatie. Tot zover voor de zaterdag.

Voor de zondag stel ik het volgende voor:
Koop een Sauternes, bijvoorbeeld: AC Sauternes, Château le Mayne, 2005 (90% sémillon, 10% sauvignon blanc) 13%, en een Sherry Pedro Ximenez, San Emilio, Lustau (100% PX) 17%. Ga aan tafel en eet zo snel mogelijk het hoofdgerecht op. Dan ga je er eens goed voor zitten. Proef de Roquefort met de Sauternes. Ook een klassieker maar niet voor niets! Een terecht verdiende reputatie. Ik ben een Roquefortliefhebber en zou op deze wijze mijn vakantie kunnen doorbrengen. Ik noem maar iets. Met deze wijn die hoog scoort op zowel mondgevoel (filmend), smaakgehalte (hoog) en smaaktype (rijp) heb je een ideale combinatie. Hij heeft mooie zuren die maken dat je een fris gevoel in de mond behoudt. Je kunt iets van honing bespeuren door de edele rotting.

Je moet natuurlijk elke week chocola gegeten hebben en als je onverhoopt er nog niet toe gekomen bent kun je het zondag nog goed maken. Maak een heerlijke chocolademousse en eet die met de Sherry. Let op wat er dan gebeurt, iets hemels, iets onvergetelijks, verslavend, woorden schieten tekort… Gewoon zelf proberen en het ondergaan. Deze wijn is stevig. Krenten,rozijnen en dadels, zeer rijpe tonen dus. Een filmende wijn met een bijzonder hoog smaakgehalte. Iets voor de liefhebber. Ik vraag mij af of ik hem zonder chocola zou waarderen. Het kan ook een beetje teveel van het goede zijn. Je zou hem misschien wel log kunnen vinden. Ik dronk hem met een chocoladeroomtruffel die door de room de alcohol accentueerde. Niet iets waar ik veel waardering voor kan opbrengen. Als alternatief zou ik dan een Banyuls nemen. Ik proefde de AC Banyuls, Rimage Clos de Paulilles 2006 (grenache), 16%, en vond die veel eleganter, veel fruitiger.
Kortom, veel ingrediënten voor een feestelijk weekeinde. Bij nader inzien zou ik maandag misschien wel een halve snipperdag nemen.
Related Posts with Thumbnails