donderdag 18 juni 2009

Het wijnmenu 2

Nu ik de wijnen gekozen heb die ik als uitgangspunt voor mijn diner neem rest mij nog de bijpassende gerechten te kiezen. Deze omkering van zaken valt eerlijk gezegd niet mee. Ik heb hier wel een heel leuk boekje van Hubrecht Duijker voor gekocht waar ik nog lang plezier van zal hebben. Het heet ‘Welke wijn waarbij’. Een korte titel die de lading volkomen dekt. Zelfs voor tegendraadse mensen zoals ik die van het concept uitgaan ‘Wijn wat erbij’ is het goed te gebruiken door middel van een opgenomen wijnregister. Ik kan het iedereen aanraden.
Hieronder volgen nogmaals de gekozen wijnen en nu ook de gerechten die ik erbij wil maken. Bij sommige wijnen maak ik twee gerechten om te kunnen ervaren hoe de wijn reageert op verschillende smaken. Het hele diner is per slot van rekening niet alleen voor de lol, maar het is nog didactisch ook!

Champagne, Vincent de Neuly, Grande Réserve, demi-sec. Ik wil hiermee onze gasten ontvangen en er een amuse geule bij geven. De champagne kreeg als proefnotitie mee:
vief en open, appel, licht getoast en rokerig, met een zachte smaak, niet enorm krachtig, wel lekker, met een goede elegantie, geen uitgesproken lengte en complexiteit, gewoon aangenaam.
Een rondje internet, Duijker levert alleen een omelet sibérienne op, leert dat bij deze wijn nogal eens bij een bruidstaart wordt geserveerd. Volgens een andere bron combineert hij fantastisch met cake, room en aardbeien. Een demi-sec champagne mag 33 tot 50 gram suiker per liter bevatten. Dat maakt hem halfdroog tot halfzoet. Gezien de feestelijke associaties die de wijn oproept lijkt de combinatie met de bruidstaart een logische. Om voor de hand liggende redenen laat ik deze optie voor wat hij is, aangezien we geen plannen in die richting hebben en alleen een bescheiden dinertje willen geven.
Hartig is mijn devies. Patè, ham- en kaassoesjes zegt een andere bron. Zou dat kunnen? Zou ik wat kleine Parmezaanse kaassoesjes maken en wat patè in krokante filodeegbakjes ernaast zetten? Zou ik de patè losroeren met een klein beetje champagne?? Ja ja, ik ben me er eentje! Ik kan het resultaat op voorhand niet inschatten maar ik hoor graag van je als jij er wel ideeën over hebt.

Fratelli Gini, Soave Classico Superiore, 2008. Deze wijn combineert volgens de beschrijving een uiterst zuivere sappigheid met heerlijk frisse zuren. Proefnotitie: elegante en voorname droge witte wijn met verfijnde florale en fruitige nuances in het aroma. De evenwichtige, volle droge smaak bezit een lange afdronk met een frisse aromatische finale.
Volgens Duijker zou hier een avocado met garnalen of krab, garnaalkroketten, gestoomde tarbot met pasta bij passen. Hij geeft nog meer mogelijkheden maar ik kies hier voor een rijpe avocado met Stellendamse garnalen en een goede dressing van olie met azijn. Misschien leg ik op wat salade wel een huisgemaakt garnalenkroketje ernaast. Lekker en leuk om de verschillende smaaksensaties te kunnen ervaren.

La Rabassière, Collines du Bourdic, 2004
De naam ‘La Rabassière’ staat voor ‘Truffière en Provencal’, wat zoveel wil zeggen als ‘de grond in de Provence waar truffels groeien’. Deze wijn is gemaakt in, of om Bourdic in de Uzège vallei. Deze is te vinden in de buurt van Nîmes. Hij is gemaakt van de syrah- en de grenachedruif. Een stevige wijn dus die een qua smaak stevig gerecht verdient. Het zou leuk zijn om er wat truffel in te verwerken.
Ik heb het boek ‘Frankrijk, koken en reizen’ er maar eens op nageslagen. Er staan steekrecepten in en zo vond ik bij de Provence ‘Boeuf à la Gordienne’. Een smaakvol suddergerecht van rundvlees, spek, kruiden, wortels, appel en wijn. Met wat zelfgemaakte eierpasta en een toefje groen erop lijkt me dit een geslaagd gerecht bij de wijn. De truffel serveer ik later wel bij de koffie.

De laatste wijn die ingeschonken wordt is de AC Banyuls, Rimage Clos de Paulilles, 2006 (grenache), 16%. Hij valt volgens Duijker goed te paren met Roquefort, chocolade, crème brûlée, karamelpudding, koffietaart of tiramisu.
Wie mijn blog een poosje volgt weet dat er dus Roquefort op tafel komt. Tiramisu heb ik nog nooit gemaakt en dus het wordt het hoog tijd hiervoor. Ik heb mooie coupes die dit nagerecht letterlijk en figuurlijk omhoog tillen.
Eens kijken hoe deze wijnt zich gedraagt naast de kaas en naast het nagerecht.

De recepten volgen nog zoals je van me gewend bent.

3 opmerkingen:

Martine zei

Hoi Theo, tijd niet gezien (gelezen bedoel ik). Ik heb alweer een hoop gemist. Ben benieuwd hoe lang je de champagne al hebt en of het een vintage (millésimé) is. Bij een demi-sec denk ik ook aan taart, maar als het iets anders moet zijn zou ik dadels met roomkaas weleens willen proberen.
Oh, waarschijnlijk is het diner al geweest of niet? Dan ben ik heel benieuwd wat het is geworden en hoe het heeft gesmaakt :)

Theo zei

Hoi Martine, leuk je hier weer tegen te komen. De champagne is helaas geen vintage. Misschien gaan we dit jaar door de champagnestreek op vakantie. Wie weet kan ik dat gemis dan goed maken! Mijn fles is drie jaar oud dus hij moet er echt aan geloven. Waarschijnlijk pas na de vakantie, de tijd gaat snel.
Jouw optie van dadels met roomkaas lijkt me heerlijk maar hoe zit dat dan met de theorie? Dadels staan voor rijpe tonen, roomkaas is heel filmend. Zou dat volgens het boekje passen bij deze wijn? Ik leg dat boekje overigens graag naast me neer hoor ;-)

Martine zei

Dat is precies waarom ik het zou willen proberen. Het strakke van de bubbels past inderdaad niet bij het filmende van de dadels/roomkaas, maar wel bij het zoete van de demi-sec. En de bubbels zijn na 3 jaar niet zo strak meer denk ik ;)

Martine

Related Posts with Thumbnails