donderdag 11 juni 2009

Het wijnmenu

Ik heb het plan opgevat de zaken eens om te draaien. Deze keer wil ik geen wijn bij de spijs zoeken maar een mooi wijnarrangement samenstellen en daar ‘omheen koken’.
Twee zaken zijn daarbij van belang. Ken je wijn zodat je weet aan welke eisen het gerecht moet voldoen om tot een harmonieus samenspel te komen, en ten tweede, pas enkele basisregels toe in de opbouw van je wijnarrangement.

Vuistregels voor de wijnvolgorde:

Droge wijnen voor zoete wijnen.
Droge witte voor rode.
Rode voor zoete.
Jonge voor oude wijn.
Eenvoudige voor betere kwaliteitswijnen.

Vuistregels voor het combineren:

Harmonie, zowel de wijn als het gerecht mag niet overheersen.
Kijk bij de keuze van de wijn naar de ingrediënten als sauzen, dressings en bereidingswijzen.
Zoete gerechten met zoete wijnen.
Topwijnen bij ongecompliceerde gerechten.

Voilà, daar moet een mens het mee doen. Laat ik nou het voornemen hebben om te beginnen met een fles champagne die ik tot mijn stomme verbazing in mijn wijnhoekje vond. De kurk heeft er lang genoeg opgezeten.

Het is een Vincent de Neuly, Grande Réserve, demi-sec. Ik heb hem zelf niet gekocht en vond op het internet de volgende proefnotitie: vief en open, appel, licht getoast en rokerig, met een zachte smaak, niet enorm krachtig, wel lekker, met een goede elegantie, geen uitgesproken lengte en complexiteit, gewoon aangenaam.

Fratelli Gini, Soave Classico Superiore, 2008. Deze wijn combineert volgens de beschrijving een uiterst zuivere sappigheid met heerlijk frisse zuren. Er wordt door de broers Gini maar beperkt geproduceerd en ze gebruiken gezonde wijnstokken die soms wel tachtig jaar oud zijn.
Proefnotitie: elegante en voorname droge witte wijn met verfijnde florale en fruitige nuances in het aroma. De evenwichtige, volle droge smaak bezit een lange afdronk met een frisse aromatische finale.

La Rabassière, Collines du Bourdic, 2004
De naam ‘La Rabassière’ staat voor ‘Truffière en Provencal’, wat zoveel wil zeggen als ‘de grond in de Provence waar truffels groeien’. Deze wijn is gemaakt in, of om Bourdic in de Uzège vallei. Deze is te vinden in de buurt van Nîmes. Hij is gemaakt van de syrah- en de grenachedruif. Een stevige wijn dus die een qua smaak stevig gerecht verdient. Het zou leuk zijn om er wat truffel in te verwerken.

De grande finale vormt een luxeprobleem.
Ik heb staan een Banyuls, een Riesling Auslese en een Chileen: Morandé, late harvest, sauvignon Blanc, 2007.

Resten mij nog twee problemen om op te lossen: wat ga ik hierbij koken en welke twee wijnliefhebbers ga ik uitnodigen om het zestal kompleet te maken.
Suggesties welkom.

Geen opmerkingen:

Related Posts with Thumbnails