zaterdag 7 november 2009

Een koud kerriesausje


Ik heb deze keer een eenvoudig sausje voor je. Lang geleden heb ik het in een onbesuisde bui zelf verzonnen. Onbesuisd want het is een wat onwaarschijnlijke combinatie van ingrediënten. Het leuke is dat nog niemand die het geproefd heeft ze kon thuisbrengen. Iedereen vindt het wel heel erg lekker. Het is gewoon opvallend zo vaak als ik niet een positieve opmerking over het sausje heb gehoord.


Ik maak het altijd uit de hand. In zo’n glazen schaaltje doe ik ongeveer 4 a 5 eetlepels mayonaise. Een klein beetje citroensap en behoorlijk wat gembersaus gaat erbij. Nou is deze naam misschien wat misleidend want het is gewoon zo een flesje uit de supermarkt of toko wat ik in gedachten altijd gembersiroop noem. Begin op deze hoeveelheid eens met 2 a 3 eetlepels. Dan komt de kerrie. Kerrie is een mengsel en dus zijn er nogal grote verschillen in smaak. Ik weet niet wat voor kerrie jij in huis hebt en hoe die smaakt. Probeer eens een koffielepeltje en proef. Wees voorzichtig, er kan later altijd nog meer doorheen. Je proefde vast gelijk dat er nog wat zout doorheen moet,- ga je gang. Je hebt nu een vrij dunne mayonaise. Die ga je wat dikker maken met het volgende ingrediënt: geraspte parmezaanse kaas. Ik neem voor dit doel altijd een zakje uit de supermarkt van Grozette. Ik zou zeggen durf maar eens, een paar eetlepels. Roer goed door elkaar en proef. Misschien wil je hem nog wat aanzoeten met een half schepje poedersuiker. Het ligt eraan waar je het bij gaat eten en wat je zelf lekker vindt.


Je zag het al aan de foto boven, wij aten het bij mosselen. Maar met garnalen is het ook niet te versmaden. Soms koop ik een mooie avocado, halveer en ontpit die, en vul hem met wat garnalen en wat saus. Heerlijk en makkelijk. Of probeer het eens met wat mooi kleingesneden verse groenten als dipsaus. Ik kan hem je echt van harte aanbevelen.

Geen opmerkingen:

Related Posts with Thumbnails