zondag 29 november 2009

Gesauteerde knoflookchampignons


Stierenvechten zonder stier is als tapas zonder Sherry. Nou wil ik je helemaal geen Sherry opdringen, maar de tapas die in Spanje geserveerd worden zijn wel vreselijk lekker, met of zonder Sherry. Ik ga de komende tijd wat van die simpele hapjes hier neerzetten. Eens proberen wat allemaal lekker is, dan wat mensen uitnodigen en vervolgens een mooie fles Fino of Amontillado opentrekken. Gezellig een avond of middag aan tafel, wat muziek erbij en steeds een nieuw hapje serveren. Ik zie het helemaal zitten.

Ik heb een bakje gewone champignons gekocht en die schoongemaakt en sommige wat bijgesneden. De grote, in mijn geval de meeste, heb ik gehalveerd.
Ik heb twee tenen knoflook fijn gesneden en in een scheutje olie kort gefruit. Hierna gingen de champignons erbij en heb ik het geheel op hoger vuur aangebakken. Dan gaat het vuur weer laag zodat de champignons gaan zweten. Het vocht moet eruit zodat de smaak geconcentreerder wordt. Na verloop van een paar minuutjes gaat het vuur dan weer hoger zodat het vocht verdwijnt en de champignons nog wat meer kleur krijgen.
Een paar slagen met de pepermolen, wat citroensap en wat kleingesneden peterselie gaan erdoor waarna ik het nog een minuutje heb gebakken.
Ze zijn warm lekker en koud niet te versmaden. Kies dus zelf maar hoe je ze eet. Na verloop van tijd komt er nog een heerlijk laagje bakvocht in de kom, dus zorg dat je wat lekker knapperig brood op tafel hebt.

1 opmerking:

M. van den Bos zei

Ik heb nog wat champignons over van gisteren en knoflook, citroen en peterselie, dus dat gaat helemaal lukken. Lekker hapje!

Groetjes,
Martine

Related Posts with Thumbnails