zondag 20 juni 2010

Zeebaars met Indiaase curry


Ik kocht twee zeebaarsfilets op de markt aan het Visserijplein in Rotterdam. Die marineerde ik een uurtje in wat citroensap met zout.

Vervolgens heb ik een tweede marinade gemaakt van een lepel korianderpoeder, een lepel fenegriekzaad, wat peperkorrels en enkele groene cardamomzaadjes. Dit mengsel heb ik gekneusd in de vijzel en daar de vis mee in gewreven. Deze laatste marinade heeft zo’n twee uur de tijd gekregen.

Toen heb ik de vis, eerst met de huidzijde naar beneden, in hete olie krokant gebakken en op de curry geserveerd.

De curry maak je als volgt.

Bak in wat hete olie een lepeltje mosterdzaad met wat curryblaadjes. Voeg er wat dun gesneden uienringen aan toe en wat verse gember in dunne plakjes (ter grootte van een duim). Bak op rustig vuur tot de ui wat doorzichtig begint te worden. Ontzaad wat groene chilipeper en snij die zeer fijn. Doe dit samen met een lepeltje koenjit of turmeric, twee klein gesneden tomaten in de pan en bak nog even mee. Voeg dan een blikje cocosmelk toe en laat twintig minuten pruttelen.

Zeef het geheel en voeg peper en zout aan de curry toe.

Garneer met wat rode chili-olie en koriander.

Het gerecht ziet er mooi uit en smaakt goed. Het heeft niet zo’n hoog smaakgehalte als je misschien zou verwachten maar het is wel rijk in de mond. Ik bedoel dat het geen ‘platte’ smaak heeft. Ondanks de groene chilipepers is het ook niet pittig geworden. De krokante en smaakvolle vis gaat heel goed samen met de fluwelige saus. Ik vind het een ideaal voorgerecht in een Indiaas menu.

De rest van het menu geef ik je later wel.

Geen opmerkingen:

Related Posts with Thumbnails