donderdag 27 november 2008

De ingrediënten en de statistieken

Iedere student die psychologie studeert komt vroeg of laat in aanraking met het vak statistiek. Onderzoeken die gedaan worden moeten statistisch geïnterpreteerd worden zodat hun bruikbaarheid vergroot. Dat vak statistiek is niet heel populair om het maar eens voorzichtig te zeggen. Menigeen zweet en zwoegt om zich het metier eigen te maken.
Mijn enquête op deze site rechts boven is sinds kort gesloten en schreeuwt om een statistische interpretatie. Voila, daar komt’ie!
Allereerst maar eens de respons. 10 stemmen. Dat lijkt niet veel maar de praktijk leert dat je al snel met weinig tevreden moet zijn. Hier dus geen uitzondering op de regel. Ik ben tevreden.
Hoe betrouwbaar is de gegeven informatie? Ik schat zo maar in dat die heel betrouwbaar is. Je stemt anoniem en het gaat niet over seks! Bij het enquêtes over seks blijkt het toch heel lastig om representatieve informatie te krijgen van mensen. Ik ben dus heel tevreden.
Wat blijkt? Er heeft zich een mooie top 3 gevormd. Op 1 staat de ingrediënten. Mensen kijken dus vooral naar de gebruikte ingrediënten als zij hun voorkeur vormen. Wat mag je daar uit af leiden? Dat ik vooral recepten met eenvoudige ingrediënten op mijn blog moet zetten? Mis! Misschien willen ze wel dure of moeilijk verkrijgbare ingrediënten zien op het lijstje. De respondenten hebben zich niet kunnen uitspreken over wat voor ingrediënten zij het liefst zien.
Op 2 staat de bereidingswijze. Niet te moeilijk maken zeker zal je misschien denken. Nee, nee nee, het kan best de ze glunderen bij de bereiding van een Pekingeend. Het beestje wassen, drogen, marineren, opblazen, garen, aansnijden,- sommigen kicken daarop.
Op 3 staat de foto’s. Aha, hier kunnen we wat mee. Binnen de eerste 7 seconden wanneer je iemand voor het eerst ziet maak je een heel hardnekkige indruk van die persoon. De foto in een recept is vaak het eerste wat je ziet. Kijk eens naar een foto van iets lekkers als je honger hebt. Grote kans dat het water je in de mond loopt. Een culinaire foto kan heel stemmig zijn, sexy verleidelijk zelfs, en dat neem je binnen één ogenblik in je op! Dat bepaalt waarschijnlijk voor een groot deel de manier waarop je de receptuur tot je neemt of dat je überhaupt nog verder leest.
Wat ik nou zo leuk vind is dat ik denk dat de foto’s het meest je voorkeur voor een gerecht bepalen, maar dat de respondenten de foto’s op de derde plaats hebben gezet. Zijn wij receptenlezers dan zo argeloos soms? Of heb ik het helemaal mis?? ;-)
Hoe dan ook, ik ben héél tevreden met mijn enquête!

Geen opmerkingen:

Related Posts with Thumbnails