zaterdag 12 september 2009

Espuma van yoghurt en mango


Het is er dan toch van gekomen, de kogel is door de kerk, ik heb een siphon gekocht. Het apparaat wordt ook wel een Kidde genoemd, of een slagroomspuit. Nou is dat laatste misschien de meest gebruikte functie van het apparaat in de horeca maar daar is het mij niet om te doen. Beslist niet. Ik heb namelijk twee stokpaardjes die mij regelmatig te binnen schieten en dat is een pepervaatje op tafel met een zielloos bodempje poeder erin (het moest verboden worden!), en slagroom uit de slagroomspuit want dat implodeert terwijl je er naar kijkt. Géén vergelijk met handgeslagen slagroom.

Het principe is eenvoudig. Je neemt een vloeistof die je zo nodig zeeft en die vet of gelatine bevat. Je doet hem in de syphon en sluit deze af. Daarna breng je met behulp van een patroon de inhoud onder druk waardoor je na schudden, een luchtige crème of espuma krijgt.

Het leuke voor mij is het gebruik van de siphon voor allerlei espuma’s. Je kunt ze warm en koud serveren of je kunt voor hartige of zoete espuma’s kiezen. Keuze te over. Er zijn verschillende boekjes in de handel en op het internet zijn ook heel veel recepten te vinden. Omdat dit de eerste keer is dat ik mijn siphon gebruikte wilde ik niet gelijk heel veel overhoop halen. Het onderstaande recept, dat ik gevonden heb op www.letscookit.tv, is eenvoudig en veelvuldig inzetbaar.


Neem 300 gram yoghurt, twee blaadjes gelatine, 75 gram suiker en 2 dl room.

Laat de gelatine goed weken in koud water en los dit samen met de suiker op in een klein deel van de yoghurt die je in een pannetje verwarmd hebt.

Voeg dit bij de rest van de room en yoghurt en schenk dit in de siphon. Sluit hem af en schroef voordat je de gaspatroon gebruikt gelijk het spuitmondje erop. Gebruik 1 gaspatroon, of plastischer uitgedrukt, 1 bommetje en schud enkele malen. Bewaar liggend, minstens twee uur in de koeling alvorens een schaaltje vol te spuiten. Garneer met wat vers fruit.


Het leverde een heerlijk luchtige roomyoghurt op. Een zoete verwennerij. De yoghurt blijft ‘staan’ maar is vol en licht tegelijk. Zalig!

Geen opmerkingen:

Related Posts with Thumbnails