dinsdag 21 december 2010

Portsaus


Laat ik voorop stellen dat ik helemaal niet zo’n portdrinker ben, maar zo nu en dan weet ik een glaasje wel te waarderen. Een Vintage port is altijd een belevenis maar blijft een bijzonderheid door zijn prijs. Als ik moet kiezen tussen een tawny en een ruby gaat mijn voorkeur uit naar een tawny. 
Dat trof dan ook toen ik de laatste Perswijn door bladerde want daar werd de Burmester geselecteerd in de klasse van wijnen van een uitstekende kwaliteit en die heel betaalbaar zijn. De fles is verkrijgbaar bij de Mitra en kost € 8,99 Hoewel ik me niet in staat voel de prijs/kwaliteit te beoordelen kan ik wel zeggen dat ik de fles zijn geld waard vind. Hij heeft vier jaar op vat gerijpt waarna een blending volgde en verdere oxidatieve rijping. Je ziet dat direct in het glas, het warm rood heeft bruin-oranje reflexen. Als je ruikt valt me naast het fruit ook wat tabac op. Rijpe tonen vullen de fruittonen mooi aan en nodigen uit tot proeven. Hij is zacht in de mond en geeft impressies van tutti-frutti. Als wijndrinker valt mij dan ook gelijk het alcoholpercentage op dat in dit geval op 20% licht. 
Kortom, wil je voor de feestdagen eens een glas port schenken, dan kan ik me voorstellen dat je aan deze fles veel genoegen zult beleven.
Ik heb de wijn ook in een saus verwerkt. Deze portsaus doet het goed bij gevogelte zoals patrijs, fazant of parelhoen, maar wat gebakken wildkoteletten zijn ook niet te versmaden. Ik heb hem vandaag bij struisvogelbiefstuk gegeten en dat was geen straf. 
Hij is gemaakt met cranberries die een licht bittertje geven en sinaasappelschil die zijn eigen toon afgeeft. Hij is dan ook onvergelijkbaar lekkerder dan een gekochte portsaus die als het tegen zit gemaakt is van een aangezoete rode wijn met wat chemische smaakversterkers.
Wat heb je nodig als je voor vier man kookt.
  • 60 gram boter
  • 60 gram gesnipperde ui
  • 100 gram dungesneden champignons
  • 50 gram cranberries
  • ¼ liter port
  • De schoongeboende schil van een ½ sinaasappel
  • 3 dl bouillon, kies hier niet voor een blokje maar koop een goede bouillon. Kies bijvoorbeeld voor wildbouillon als je hem met wild serveert of neem gevogeltebouillon voor een parelhoentje.
  • Peper en zout, proef wel eerst voordat je zout gebruikt. Bouillons kunnen nogal eens veel zout bevatten. 
  • Maïzena om als je dat wilt de saus iets te binden. 

Smelt de helft van de boter in een steelpan.
Laat er dan de ui langzaam in zweten tot hij zacht is.
Voeg er dan de champignons en de cranberries aan toe en laat nog een minuutje of wat op het vuur staan. 
Giet er dan de port bij en voeg de sinaasappelschil toe. Laat met ⅓ inkoken.
Voeg er dan de bouillon aan toe en laat alles nog eens een half uurtje zachtjes inkoken.

Zeef de saus en laat de andere helft van de boter erin oplossen. 

Tot zover kun je alles van te voren klaar maken. Als je zoals ik je vlees gebraden hebt kun je de pan deglaceren met de saus. Maak de aanbaksels los en bindt de saus als je hem wat dunnig vindt met wat maïzena.

1 opmerking:

Caroline Brouwer zei

Hallo Theo,
Het ziet er weer hé1▲rlijk uit. Ik heb ook even naar je bloemkoolsoep gekeken. Ook altijd lekker vind je niet?! groeten, Caroline

Related Posts with Thumbnails