donderdag 17 juli 2008

Paarse bonen van ’t hof


Bloemkool is wit, tomaten zij rood en bonen zijn toch groen? Nee dus. De wereld is niet zo overzichtelijk als ik me in mijn onschuld wel eens voorhoud. Gisteren werd ik verrast op een maaltje verse paarse bonen. Ik kan me toch steeds weer verbazen over nieuwe dingen op culinair gebied. Paarse bonen, en wat voor een paars! Ik zag in gedachten een groene salade voor me met de paarse bonen er losjes op gedrapeerd, hier en daar een rood kerstomaatje, en een dot crème frâiche in het midden. Het leek me een plaatje, maar voordat mijn fantasie op volle stoom kon komen werd ik weer met beide benen op de grond gezet. Als je ze kookt worden ze groen…
Weg salade.
Toch heeft dat ook zo zijn voordelen. Heb je al enig idee? Als je ze blancheert is dat natuurlijk perfect. Je ziet precies wanneer ze uit het water kunnen. Maar dat gaan mijn boontjes niet beleven. Daar liggen grotere dingen in het verschiet. Misschien serveer ik ze wel met spek er omheen gewikkeld, of gewoon gekookt en dan de pure smaak beleven met een vleugje nootmuskaat. Ze schijnen namelijk een uitstekende smaak te hebben en meer aroma dan hun groene broeders.
Ik kan ze natuurlijk ook in een glazen pot doen. Dan heb ik deze zomer een prachtige decoratie in de keuken. Nee hè, dat zou zonde zijn. Ze moeten eraan geloven, ik eet ze op!

7 opmerkingen:

Anoniem zei

hallo!

Weet je de naam van deze bonen, ik heb ze ook in mijn moestuin staan en wil er graag wat meer over weten, maar weet de naam niet!? Toen zag ik je berichtje...

Groetjes Helma

Theo zei

Hoi Helma,

Ik was op vakantie dus vandaar mijn late reactie. Helaas, aan de naaam kan ik je niet helpen. Ik las ooit dat iemand paarse bonen spekbonen noemde. Dat blijkt na enig googlelen niet te kloppen. Ik kan het nog eens voor je navragen als je wilt...

MetDeZachteG zei

hallo! ben hier per toeval terecht gekomen en kon het niet laten te antwoorden.

Royal Burgundy heten de paarse bonen, ik heb ze eergisteren gekregen van een buurvrouw, wij wonen in Franstalig Belgie en zij noemde ze 'haricots mauve' dus ik ben op die woorden gaan zoeken en vond een Franstalige website waar die naam op stond.

er zijn blijkbaar nog veel meer 'rassen'.

http://www.jardinage.net/potafrui/?id=2387

Theo zei

Wat leuk Gina dat je even geantwoord hebt. Ik kon er zelf niet achterkomen. Leuk te weten.

Anoniem zei

Ze heten purple Queen

Anoniem zei

In Nederland heten deze bonen purple Queen

Anoniem zei

Ik heb ze toevallig net van me kleindochter gehad had ze van de schooltuintjes mee genomen 😀😀

Related Posts with Thumbnails