donderdag 10 juli 2008

Uientaart

Ooit zijn we een paar dagen in Strasbourg geweest. Het waren warme dagen die we dwalend door de stad doorbrachten. Ik weet nog dat we bij elke bakker in de etalage Quiche Lorraine zagen en Tarte a l'oignon, een verrukkelijk gezicht. Ik heb er aardig wat van geprobeerd. De Quiche Lorraine mag misschien beroemder zijn dan de tarte a l'oignon, maar ik vind de laatste toch het lekkerst. De taart is niet zo zwaar als haar beroemde zus en weet me elke keer te betoveren door de knapperige korst en de wat zoetige zachte uivulling. Simpel, qua ingrediënten maar robuust van smaak en een belevenis in de mond.
Vandaag kwamen die herinneringen weer op toen ik met mijn moeder een uientaart maakte met een frisse salade. Onze recept gebruikte bladerdeeg, wat misschien niet zo lekker is als een pâte sableé, maar wel sneller gemaakt is. (De diepvries!)

Wij namen:
5 plakjes bladerdeeg waarmee we in ingevette vorm mee bekleedden.
Hierop ging:
enkele blokjes schapenkaas, wat kleingesneden en ontpitte zwarte olijven, een handje pijnboompitten en een pond in olijfolie zacht gesmoorde uien. We vonden dat een klein beetje suiker geen kwaad kon bij de uien.
We hebben het dit alles op smaak gebracht met peper en zout.
Dit geheel stopten we een half uur in de oven die we tot 200 graden hadden opgestookt.
Gedurende deze tijd hebben we een eenvoudige salade gemaakt.
Tenslotte hebben we de tarte a l'oignon met een heerlijk wijntje opgegeten.
Wij hebben...

Oeps! De afwas vergeten!

1 opmerking:

Anoniem zei

Als je wilt reageren op een van mijn schrijfseltjes vind ik dat heel leuk. Alles wat je moet doen is klikken onderaan een bericht op '0 reacties'. De rest wijst zich vanzelf!

Related Posts with Thumbnails