zaterdag 5 juli 2008

Zelf een rijsttafel maken


Of zullen we een nasi rames maken? Het maakt eigenlijk geen verschil. Je zult in ieder geval alle gerechten moeten maken. Als je ze los op tafel zet en iedereen schept op zijn bord wat hij lekker vindt dan maak je een rijsttafel, en wanneer je een bord rijst met dezelfde gerechtjes presenteert dan spreek je van een nasi rames!
Over rijst gesproken, wij eten er altijd Surinaamse rijst bij. Die wordt bereidt in de rijststomer en dat levert een smakelijke, wat plakkerige rijst op. Veel lekkerder dan de snelkookrijst die absoluut niet plakt. Ik geloof niet dat ik ooit bij een liefhebber gegeten heb (of in een restaurant) waar ik rijst van Uncle Ben, om er maar één te noemen, gegeten heb.

Zoals ik al eerder schreef ga ik de komende tijd wat Indonesische gerechten maken en aan jullie laten zien. Stap voor stap met foto’s erbij zodat er geen enkel geheim meer overblijft. Het is niet de bedoeling dat jullie het wiel ook nog eens moeten uitvinden. Op de eerste foto zet ik alle ingrediënten bij elkaar die je in de ingrediëntenlijst kunt terug vinden. Met de volgende foto’s wil ik stapsgewijs laten zien hoe de bereiding verloopt. Is er iets niet duidelijk over het een of ander dan kun je mij natuurlijk altijd even vragen hoe het zit.
Wat kunnen jullie zo’n beetje verwachten? Ik wil rendang (een pittig rundvleesgerecht met kokos bereid) hier laten zien, daging smoor (rundvlees met ketjap), oblok oblok (een groentegerecht in een milde saus), telor goreng (gerecht met gekookt ei) in twee heerlijke varianten, tempé goreng (met favoriet!), maar ook een lekker drankje zoals kelapa moeda (een koude kokosdrank op smaak gebracht met rozensiroop). Indonesische koekjes horen niet bij een rijsttafel maar zijn zalig zoete snoeperijtjes waar ik ook een aantal van zal geven. Genoeg bij elkaar voor een aardig Indonesisch hoekje. En natuurlijk horen gado gado, saté en hete kip daar ook nog bij. Er is nog veel meer heerlijks te bedenken uit de Indonesische keuken. Komt hier allemaal te staan in de loop van de tijd.
Echt waar ;-)

Geen opmerkingen:

Related Posts with Thumbnails