dinsdag 8 juli 2008

Zoete tempé goreng















Waarom ben ik toch zo verzot op tempé? Al jaren eet ik het overal, bij vrienden thuis, in restaurantjes, bij mezelf… Het verveelt me nooit. Gelukkig maar, ‘a thing of taste is a joy forever’.
En er zijn heel wat verschillende manieren om tempé te bereiden. Het heeft van zichzelf een neutrale smaak, maar doordat het andere smaken goed opneemt is het uitermate geschikt als ingrediënt voor verschillende gerechten. Nou vind ik het een gezond uitgangspunt bij koken dat de eigen smaak van een product centraal moet staan. Bloemkool moet naar bloemkool smaken. Houd je niet van bloemkool dan eet je lekker wat anders, maar ga in hemelsnaam niet proberen om bloemkool zo te bereiden dat het onherkenbaar wordt. Bloemkool met een fijne vissmaak, met de onovertroffen odeur van knoflook, het gaat er bij mij niet in. Sterker nog, het komt bij ons niet op tafel.
Maar... tempé is anders! Dat mengt zich net zo makkelijk als Connie Breukhoven op een societyparty. Toch heb ik een voorkeur ontwikkeld. De zoete variant vind ik het lekkerst en dat recept wil ik vandaag met jullie delen. Ook al zit er een pepertje in, het is echt niet heet.
Nog wat laatste opmerkingen. Ik gebruik bij voorkeur ketjap van het merk ABC. Die is lekker stroperig en goed van smaak. Op de foto kun de fles zien staan als je dit merk ook eens wilt uitproberen.
Verder moet je oppassen als je de rode peper schoon maakt. Als je vingers in aanraking komen met het vocht van de peper en je wrijft per ongeluk in je ogen, ook al heb je je handen nog zo goed gewassen, ze worden zo rood als de peper zelf en je zit de eerste tien minuten in een hoekje van de keuken te grienen. Een schrale troost, daarna doe je het nóóit meer.
Als je goed naar de foto kijkt zie je een pan vol met tempé. Dat zit hem niet in de manier van snijden of iets dergelijks maar in het feit dat ik een heel blok tempé heb gebruikt. (Ik zei toch dat ik een liefhebber was?)

Ingrediënten

½ tempe
olie
2 middelgrote uien
3 tenen knoflook
1 rode peper, kleingesneden en zonder zaadjes
1 theelepel trassi
1 theelepel laos
4 daun salam
1 schijf goela djawa van 50 gram
2 eetlepels kecap manis (ABC)
1 eetlepel tamarinde

Bereidingswijze
De tempé in dunne reepjes snijden en bruin bakken in wat olie. Uit de pan halen en dan de klein gesneden ui, lombok en knoflook in olie fruiten samen met de loas, daun salam en de trassi. Goela djawa (met iets water van te voren in een pannetje verwarmen zodat de suiker kan oplossen), ketjap en tamarinde toevoegen. Tempe in de pan doen en voorzichtig door de saus omscheppen en alles langzaam laten inkoken tot de juiste dikte.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Mmm, lekker tempé. Af en toe halen we indonesisch bij de Toko en dan mag de tempé niet ontbreken!

Leuke blog!
Martine

Roloff zei

supergoed recept!!

Anoniem zei

Ooooh lekker. Ja, Tempé is bij mij ook een JOY FOREVER.
Deze variant ( min of meer ) heeft mijn vader wel eens gemaakt voor me.
Hmmmm.

Related Posts with Thumbnails