maandag 21 maart 2011

Een goede keukenthermometer is onmisbaar

Als je chocolade wilt tempereren, als je geen frituurpan wilt hebben maar gewoon een pannetje met olie op het fornuis gebruikt, als je de kerntemperatuur van gebraden vlees of paté wilt weten, als je een suikerstroop maakt om door een eiwit te kloppen, als je wilt weten of je wijn wel op de goede temperatuur is! Er komt geen eind aan de toepassingen waar ik hem al niet voor gebruik.
Ik heb de mijne ooit eens in een keukenwinkel in Duitsland gekocht en er nooit spijt van gehad. Als je in de winkel gaat kijken worden er heel veel te koop aan geboden. Je kunt voor elk karweitje wel een aparte thermometer aanschaffen. Ik heb al genoeg losse spullen in mijn la, dus ik koos voor deze, een allesmeter. Hij is zo handig dat ik me erop betrap wel eens het puntje voor het fijnere werk in de pan of op het bord te gebruiken.
Hier vind je een leuke intersite waar hij getoond en omschreven wordt. 

4 opmerkingen:

Saskia zei

Een keukenthermometer heb ik niet en ik heb het eigenlijk nog nooit gemist. Maar dat is waarschijnlijk ook omdat ik recepten waarvoor het nodig is gewoon negeer :).

Unknown zei

Een thermometer voor zowel wijn als frituur? Kun je me opgeven wat het werk~/meetbereik van deze thermometer is? (Staat ook niet op de verwezen website)
Huidige meter is stuk, en zoek een goede vervanger ...

Theo zei

Tsja, wat is onmisbaar hè Saskia? Voor mij geldt dat ik niet meer zonder zou willen. Ik hou van kamperen, en dan neem ik beslist geen hele keukenuitrusting mee! Het improviseren zonder alle extra's en het goed kunnen koken onder de gegeven omstandigheden vindt ik ook een leuke uitdaging. Je hoeft en kunt natuurlijk niet alles in de keuken te hebben.

Theo zei

Hoi Paul. Ik heb hem ook al een tijdje en weet niet precies meer het uiterste meetbereik. Maar als ik frituur dan zie ik zonder problemen 190 graden of hoger staan. Ik heb hem net een paar seconden in de diepvries gelegd en zie al -3 graden staan. Eigenlijk heb ik niet veel meer dan dat nodig. Hij meet bovendien in tiende graden, iets wat wel aardig oogt, maar waar ik nog nooit iets mee gedaan heb. Hij kostte ongeveer 20 à 30 euro als ik me goed herinner in een winkel van WMF bij de oosterburen. Besef wel als je hem koopt dat hij niet permanent in de oven kan om de kerntemperatuur van een stuk vlees te meten. Alleen de metalen punt verdraagt die hitte en je moet hem handmatig aan en uit zetten.
Dit gezegd hebbende kan ik je hem overigens van harte aan bevelen. (Ik kom trouwens bij de moderne ovens nogal eens een kernthermometer tegen die als de ingestelde temperatuur bereikt is, de oven uitschakelt. Misschien heb jij wel zo'n oven.)

Related Posts with Thumbnails