woensdag 9 maart 2011

Kabeljauw uit de oven met een korst van walnoten en peterselie


Dit is een  heerlijk recept van Gary Rhodes en komt uit zijn boek Smaken van de seizoenen, herfst en winter. We hadden zin in vis en zijn naar de haven gewandeld om daar kibbeling te eten en kabeljauw te kopen. Het was een grijze dag en er lag nog geen schip aangemeerd. Maar als je zo je vers gebakken kibbeling eet en je kijkt over de lege haven het zeegat uit, dan kun je vrede met de hele wereld voelen. 
Je hebt nodig:
  • Een moot kabeljauw
  • 3 sneetjes witbrood
  • 50 gram peterselie
  • Zout en peper
  • 5 à 6 walnoten
  • Olie (ik gebruikte knoflook )
  • Gesmolten boter  

Doe het brood zonder korst in de keukenmachine en hak het tot kruim met de messen. Hak dan ook de peterselie grof zodat het er mooi groen gaat uitzien. Hak dan met de hand de walnoten fijn met een mes en voeg dat bij het broodmengsel. Breng op smaak met peper en zout. Maak het mengsel wat plakkerig door er wat olie en gesmolten boter door te werken. Het moet geen natte kluit worden maar mag wel wat vochtig zijn. Bestrooi de vis met peper en zout en leg er een mooie laag van het broodmengsel op. Verwarm de oven voor op 220 graden en plaats de vis er gedurende 7 minuten in. Daarna heb ik nog een kleine 2 minuten de grill aan gezet zodat ik een mooi bruin korstje kreeg.

Nog een leuke tip misschien. Als ik weer eens broodkruin nodig heb dan maak ik gelijk een hele berg met de keukenmachine. Wat ik niet gebruik vries ik in. Het is makkelijk portioneerbaar en blijft natuurlijk net zo goed als gewoon brood in de diepvries.

2 opmerkingen:

Karin zei

Hoi Theo,
Ik herken het recept, ik heb hem in RZ gezet, dus als we eerdaags kabeljauw gaan eten dan moet ik hem tegenkomen.
Helaas lopen wij niet even naar de haven, het is van de Sligro of we gaan een keertje naar Den Oever, verse vismarkt, om in te slaan.
Ik heb het wel vaker gelezen over broodkruim invriezen maar wij hebben eigenlijk nooit wit brood. Ik gebruik in zo’n geval panco, is ook lekker grof, misschien toch een keertje een halfje wit kopen en dat vermalen tot kruim.
Ik vind het leuk om te lezen waar je het recept uit hebt, anders denk ik altijd hoe verzinnen ze het, ik ben nl helemaal niks zonder boek, dit is beter voor mijn humeur :)

Groet, Karin.

PS moet dat boek niet een keertje terug naar de bieb ;-)

Theo zei

Hoi Karin, Ik ben dol op panko om te paneren maar zelf gemaakt broodkruim is toch heel wat anders. De structuur is grover en gevarieerder.
Wat de bronvermelding betreft, soms verander is zoveel aan een recept dat ik eigenlijk niet meer met goed fatsoen kan zeggen dat het van iemand anders is. Of het is een of ander anoniem receptje dat ik gebruik, of het is een vrije improvisatie mijnerzijds ;-) Laat je humeur niet bederven Karin, in deze grote carrousel van recycleerbare recepten is alles ooit al opgeschreven en zijn alle combinaties al uitgeprobeerd. Er is altijd wel iemand die het voor je opgeschreven heeft!

Related Posts with Thumbnails