vrijdag 29 oktober 2010

Moussaka


Met dit recept maak je vrienden, vrienden voor het leven. Ja echt, ik maak het al jaren en het is verrukkelijk. Het is praktische toepasbaar met burenruzies, het beslecht zelfs familievetes, het is een ware vredestichter. Het voedt de mens, maakt hem loom en voldaan. Het brengt geluk en ontspanning. 
Ik solliciteer hier natuurlijk niet naar de Nobelprijs voor de vrede, verre van dat, maar een lintje van de koningin zou denk ik wel op zijn plaats zijn. ‘t zou ook bijzonder gewaardeerd worden.
Men neme:
2 aubergines (500 gram)
300 gram gehakt
2 uien
3 teentjes knoflook
1 groot blikje tomatenpuree
Een paar eetlepels paneermeel
Peper en zout
Provençaalse kruiden
40 gram bloem
40 gram boter
400 ml melk
1 zakje geraspte kaas 
Peper, zout, en nootmuskaat
Snij de uien in ringen en bak ze in wat olie en boter.
Snij de aubergines in even dikke plakken van een centimeter en grill ze op de plaat tot ze mooie grillruitjes krijgen. Bestrijk ze voor ze op de plaat gaan met wat olie.
Voeg na verloop van tijd het gehakt bij de uien en bak dat rul. Ikzelf probeer niet al het gehakt heel fijn uit elkaar te hakken in de pan, omdat ik het lekker vind om nog wat stukjes  te kunnen proeven. 
Voeg dan de tomatenpuree, de fijngesneden knoflook toe en breng het mengsel op smaak met de kruiden. Het paneermeel gaat in deze schotel omdat aubergines de gewoonte hebben veel olie op te zuigen en dat later weer af te geven. Paneermeel absorbeert de olie die gebruikt wordt bij het grillen en het bakken.
Laat in een andere pan de boter smelten en voeg dan de bloem toe. Laat dit even zacht pruttelen en giet dan een goede deciliter melk erbij wat je met een garde goed door elkaar heen werkt. Als er geen klonten meer in de saus zijn gaat de rest van de melk erdoor en breng je het geheel aan de kook. Voeg de geraspte kaas toe en laat deze smelten in de saus. Breng deze op smaak met peper, zout en nootmuskaat.
Bouw nu een ovenschaal op. Maak afwisselend laagjes van gegrilde aubergine en gehaktmengsel. 
Giet hier de kaassaus overheen en zet 40 minuten in een voor verwarmde oven van 190 graden.
Serveer met brood en een salade.

4 opmerkingen:

Saskia zei

Moussaka is heerlijk! Ik vind het wel een beetje bizar dat je er geen aardappels onder doet, is dat geen essentieel onderdeel van moussaka? Ik voeg ook altijd wat kaneel toe aan het gehakt, klinkt vreemd, maar is werkelijk heerlijk (toch voor kaneel-liefhebbers, mijn vriend is er niet zo zot van). De bovenste laag bestaat bij mij niet uit kaassaus, maar uit mozarella en parmezaan. Niet erg Grieks, maar wel lekker! Mijn recept vind je hier: http://saskookt.blogspot.com/2010/03/moussaka.html.

Camilla zei

Doet me dromen van de aubergine farcie die ik vroeger dikwijls als lunch at toen ik nog in Brussel werkte. Ziet er overheerlijk uit!

Theo zei

Aardappels en moussaka, het zet mij aan het denken. Het is inderdaad een vaste combinatie, maar zijn aardappels wel zo authentiek ingrediënt in Griekse schotels? Ik vraag het me zo af...
Ooit heb ik wel eens een Knorr moussaka gemaakt waar aardappels in moesten. Die werden niet gaar en het is misschien wel daarom dat in dit recept geen aardappels in terecht zijn gekomen.
Het smaakt in ieder geval heerlijk en is voedzaam genoeg.
Je brengt me wel op een idee Camilla. Misschien best leuk eens een aubergine te halveren, te vullen met dit gehaktmengsel en dan met geraspte kaas af te dekken. Hup de oven in en misschien nog even onder de grill.

Saskia zei

Ik kook de aardappels eerst even voor, zijn ze zeker gaar en heb je meteen een volledige maaltijd. Of het authentiek Grieks is weet ik niet, maar lekker is het zeker!

Related Posts with Thumbnails