dinsdag 12 oktober 2010

Portproeverij in het Meisjeshuis


Vrijdagavond was ik in Delft voor een proeverij. Ik parkeerde mijn auto in de Koepoortgarage en wandelde op mijn gemak door Delft. Wat een gezellige stad is dat toch. Het was voor mijn gevoel veel te lang geleden dat ik er was. Alle restaurantjes leken vol te zitten en er heerste een ontspannen sfeer in dit kleinood der Hollandse stadjes.
Aan de Oude Delft is het Meisjeshuis gelegen waar ik in vijf minuten heen wandelde. Het is een bijzonder leuke locatie voor een proeverij. Martine van De Smaakboutique organiseert daar maandelijks een proeverij en ik was zo gelukkig deze bij te kunnen wonen. In een zeer ontspannen sfeer proefden we in klein gezelschap verschillende soorten Port. Ik hou van dit soort proeverijen waar je een afgebakend gebied verkent. Je kunt dan beter vergelijken dan wanneer je allerlei verschillende wijnen door elkaar heen proeft. Je favoriet kom je toch wel tegen. Alle wijnen waren van het Huis Niepoort. Het zijn van oorsprong Nederlanders die al zes generaties lang port in Portugal maken. We proefden een Ruby Dum, een Tawny Dee, een Late Bottled Vintage 2005, een 10 years old Tawny, een Vintage Port 2005 en een Coheita uit 1995. Een mooi assortiment om mijn proefgeheugen weer eens op te frissen. Martine is gastronoom en sommelier en geeft een extra dimensie aan haar proeverijen door de wijnen met spijzen te combineren. Op tafel stonden wat schalen met verschillende soorten hapjes die goed zouden combineren. Dat maakt het extra leuk voor mij al zit er een nadeel aan. In principe spuug ik elke wijn uit die ik proef (op een proeverij). Zodoende zit ik niet aan het eind van de avond beneveld met smakkende lippen elk glaasje leeg te zuigen, maar houd ik mijn hoofd er een beetje bij en kan ik geconcentreerd blijven proeven. Maar, een lekker hapje eten, de wijn proeven, en dan weer uitspugen… Probeer het maar eens, mij kost het moeite. 
Je hoeft natuurlijk niet alle wijn lekker te vinden op een proeverij. Net zo min zul je elke wijn spijs-combinatie waarderen. Ik herinner me een pecannotenbroodje dat zo zoet was dat dat over de wijn heen ging en een stukje peperworst dat een tumult in mijn mond losmaakte dat nog lang nagonsde, zeker met de alcohol die daar overheen ging. Maar dat soort zaken maakt je alleen maar meer bewust van wat wijn en spijs in je mond kunnen doen. Er stond ook chocolade op tafel en dat was nou weer een ontdekking voor mij. In eerste instantie denk ik bij een wijn-spijs combinatie met chocola aan een Pedro Ximenex sherry maar bij port is dit ook een mooie combinatie. 
Ik heb wel proefnotities gemaakt maar zal je daar niet mee vermoeien. Kijk maar eens op het blog van Martine als je nieuwsgierig bent, zij kan dat veel beter dan ik. 
Mocht je net als ik meer port willen gaan drinken dan kun je dat heel makkelijk tot stand brengen. Kijk eens bij De Smaakboutique, de internetwinkel van Martine waar naast port ook een mooie collectie goed betaalbare wijnen te krijgen is. Misschien ben je wel wat huiverig van (wijn) kopen via het internet maar ik verzeker je dat je daar bij de Smaakboutique niet bang voor hoeft te zijn. Kijk eens rond en misschien krijg je nog wel een idee voor de komende feestdagen.
Voor de goede orde, ik ben op geen enkele manier verbonden met de Smaakboutique maar schrijf in alle vrijheid over zaken die ik goed vind en graag met je deel. 

3 opmerkingen:

Saskia zei

Ik ben het portohuis van Niepoort gaan bezoeken in Porto, een aanrader! Porto is sowieso een fantastische stad (en niet alleen omwille van het heerlijke drankje dat daar rijkelijk vloeit) en ik wil er zeker nog terug gaan!

De combinatie Porto-chocolade kende ik al. Ik kan er echt van genieten na een lekkere maaltijd.

Theo zei

Dat lijkt me nou een heel leuk idee! Ik ben al eens in Lissabon geweest en dat maakte een onuitwisbare indruk op me. Porto en de wijn kunnen dat gevoel alleen nog maar verrijken.

M. van den Bos zei

Hi Theo,

Mooi om te lezen hoe je het hebt beleefd. Ik was een weekje op Noord Beveland en zie het daarom nu pas. Bedankt !

Martine

Related Posts with Thumbnails