donderdag 28 oktober 2010

Shortbread

Dit weekend aten we shortbread bij de thee. Het is simpel te bereiden, zeker met de keukenmachine.
Ik nam:
150 gram bloem
55 gram suiker
20 gram rijstebloem
125 gram boter
Een snufje zout
Doe al deze ingrediënten in de kom met de messen van de keukenmachine en laat die heel even draaien. Het mengsel mag best een beetje grof blijven.
Ik heb een kleine vierkante vorm van 18 cm en die is precies vol hiermee.
Omdat het gebak niet mag verkleuren bak je hem op lage temperatuur. Ik nam een goed kwartier op 160 graden.
Als hij uit de oven komt laat je hem even staan en snijdt hem dan in stukjes. Je kunt er nog wat suiker overheen strooien en eventueel wat gaatjes in prikken. Zo is het gebruik in Engeland.

Het doet een beetje aan boterkoek denken. Lekker maar machtig. 
Ik ben vaak in Engeland geweest en heb daar altijd genoten van de ‘tea’, maar nog nooit heb ik er shortbread gegeten. Ik weet dan ook niet of dit recept een authentiek gerecht oplevert, maar dat vind ik eerlijk gezegd niet eens zo belangrijk. Heeft iemand een idee?

2 opmerkingen:

Saskia zei

Ik dacht dat shortbread Schots was, maar ik kan me vergissen (ik baseer me eigenlijk vooral op de Schotse ruitjes op de verpakking :)).

Theo zei

Dat zou zo maar kunnen Saksia. Het komt in ieder geval van de overkant van het grote water en dat is een end weg! :-)

Related Posts with Thumbnails