donderdag 7 oktober 2010

Tip van Theo: kweepeer

Eind september worden de kweeperen rijp. Er zijn heerlijke gerechten mee te maken. Je kunt hem voor vruchtensap gebruiken of in compote of jam. Hij is van nature zuur en moet voor consumptie wel eerst bereid worden. Vroeger werd de kweepeer vaak op het platteland aangeplant. 
-Koop gele vruchten die stevig aanvoelen.
-Als ze nog te hard zijn kun je ze nog weken laten narijpen, ze ruiken heerlijk dus dat is geen straf!
-De smaak zit in de schil. Gebruik die dus bij de bereiding als het even kan.
-Laat ze na het koken een nachtje afgedekt staan. Het sap en/of vlees krijgt een veel mooiere kleur en veel meer smaak.

5 opmerkingen:

Saskia zei

Bedankt voor de tips! Ik heb nog nooit kweeperen bereid, maar ik heb ze al zien liggen in de Turkse supermarkt hier, dus ik wil het zeker eens proberen!

Theo zei

Ik zal binnenkort ook weer eens iets met kweepeer maken, zo inspireren we elkaar ! :-)

Okke zei

@Saskia ook via marktplaats kun je goed aan kweeperen komen. Misschien kun je ze nu nog zo van de boom plukken!

Camilla zei

Ik maakte een paar weken geleden kweepeerconfituur alleen was het resultaat iets te lopend. Jammer natuurlijk maar aan de smaak verandert het gelukkig niks. Met een restje maakte ik fruitgums naar een receptje van Jamie Oliver (Happy Days met the Naked chef) dat ik al jaren wou uitproberen maar op één of andere manier kwam het er nooit van. Ik heb ze niet zoals aanbevolen door Jamie de hele nacht op 70° laten drogen maar op 160° (half uur). Werd een beetje een janboel maar het resultaat is uiteindelijk wel ok en ontzettend lekker.

Theo zei

Intrigerend, Camilla, kweepeerfruitgums... Dat zou ik wel eens willen proeven. Maar een nacht op 70 graden laten drogen... Dat krijg ik in mijn oven niet voor elkaar. 100 graden, dat lukt, en misschien dat ze dan na een uur, of wat langer, wel beter lukken.
Jammer dat ik ze niet kan proeven!

Related Posts with Thumbnails