maandag 1 november 2010

Aardappel met gleufjes en spek


Heb jij wel eens aardappels met gleufjes gegeten? En zat er wat spek in? 
Ik wel, gisteren, voor het eerst. ‘t beviel prima moet ik zeggen. De aardappels waren zacht met wat stevig geworden spek erin, lekker peper erover en met gesmolten parmezaanse kaas. 
Het was wel even een gepruts maar gaandeweg werd ik er handiger in.
Het zit namelijk zo. Ik kocht bij de Turkse winkel 6 mooie even grote aardappels die ik schilde. Daarna sneed ik ze in plakjes maar sneed niet door. Aan de onderkant stop je met je mes zodat de aardappelplakjes aan elkaar vast blijven zitten. Ik las ergens een leuke truc. Leg twee Chinese eetstokjes evenwijdig op de snijplank en leg de aardappel ertussen. Snij door de aardappel heen totdat het mes op de stokjes komt. Zodoende kom je overal even diep met je mes. Hoe dat dan met de zijkantjes afloopt…
Ik sneed gewoon op gevoel en dat ging prima. Met de scherpe kant van het mes sneed ik een plakje ontbijtspek in stukjes en met de botte kant stopte ik het spek in de sneden. Toen ging er met een kwastje wat gesmolten boter over de aardappels en daarna ging er nog een goede draai van de pepermolen overheen. 
Dat ging 30 minuten in een oven van 220 graden.
Daarna heb ik er nog wat geraspte parmezaanse kaas over gestrooid en zijn de aardappels nog eens een kwartier verder gegaard. Controleer wel even of de aardappels goed gaar zijn aan het einde van de kooktijd, de mijne hadden iets langer kunnen hebben. Een en ander zal vast afhangen van het soort aardappels dat je gebruikt en van jouw oven.

Geen opmerkingen:

Related Posts with Thumbnails