dinsdag 9 november 2010

Tikka masala


Het is een beroemde curry uit India. Ik kwam dit recept tegen in de Good Food van deze maand en het sprak me aan. Misschien wel door het praatje van Angela Nilsen waarin ze vertelde hoe ze haar recept ontwikkeld had. Ze had getracht het gerecht wat gezonder te maken door minder vet te gebruiken. Ik heb dat aspect in tact gelaten maar toch één en ander veranderd, voor het gemak en voor de smaak. 
We vonden het een lekkere curry die de moeite van het maken waard was. 
Begin met het maken van de marinade. Dat kun je het beste een dag van te voren maken zodat de smaken goed kunnen intrekken en het vlees malser wordt. Doe de volgende ingrediënten in een kom en mix dat met een pond kippenvlees dat in kleine stukken gesneden is (in mijn geval pootvlees zonder bot).
  • 2 eetlepels gehakte gember knoflook
  • 3 à 4 eetlepels yoghurt
  • Het sap van een ½ limoen
  • Een klein beetje gehakte verse koriander
  • 1 theelepel van elk: hot chilipoeder, garam masala, paprikapoeder, komijnpoeder, koriander, en een ½ theelepel van fenegriekzaad en koenjit/geelwortel/kurmuma

Maak de volgende dag de saus. Je hebt nodig:
  • Een scheutje olie
  • Twee uien in stukjes gesneden
  • 2 eetlepels gehakte gember knoflook
  • 1 theelepel van elk: paprikapoeder, geelwortel, garam masala, en weer eventueel wat hot chilipoeder als je dat lekker vindt.
  • 2 volle eetlepels tomatenpuree
  • 1 ½ + 1 ½ dl water
  • Zout

Bak de uien gedurende tien minuten in de olie totdat ze zacht geworden zijn. Voeg er dan de gehakte gember knoflook bij en bak nog twee minuten. Kruid het en bak weer even verder waarbij je goed over de bodem van de pan schraapt. Dan gaat de tomatenpuree erbij met het water. Laat weer aan de kook komen en pureer het dan in de keukenmachine. Omdat dat niet zo goed ging heb ik er nogmaals 1 ½ dl water bij gedaan en toen werkte het prima. Je houdt een mooie dikke saus over.
Omdat de kip traditioneel in een zeer hete tandori-oven wordt gebakken waardoor hij zwarte randjes krijgt en dus meer smaak, wordt hij nu bij gebrek aan beter op de grill gaar gemaakt. Geef hem ruim de tijd dat je zeker weet dat hij door en door gaar is. De buitenkant mag wat donker worden.
Serveer de kip in de hete saus en schenk er naar smaak wat yoghurt overheen en strooi er wat gehakte koriander over.

1 opmerking:

Camilla zei

Hey Theo! Ik ben er een weekje tussen uit geweest naar Franrijk: zeven dagen stralende zon (foto's op mijn blog)! Maar weinig spectaculairs qua koken. Dit weekend komen er vrienden langs. Ik denk dat ik je curry maar eens probeer. Alleen ik ben er niet zo een krak in. Een vraagje: het fenegriekzaad heb ik maar dit iskeihard. Is het de bedoeling dat je dit eerst vijzelt? Of geeft ht gewoon zijn smaak af in de saus en wordt het zacht? Hmm...ik heb hetzelfde probleem met mosterdzaad en gedroogde mierikswortel...

Related Posts with Thumbnails