vrijdag 28 januari 2011

Video: zelf ravioli maken

Samen koken is leuk. Gisteren heb ik samen met mijn moeder opnieuw ravioli gemaakt. Het resultaat is in het onderstaande filmpje te zien. We hebben het op twee verschillende manieren gemaakt. Eén keer met een raviolamp pastavorm (en deze keer ging het gelukkig prima), en één keer uit de vrije hand. Eigenlijk heb ik geen speciale voorkeur voor de één of de ander. De vorm geeft regelmatige ravioli maar een handgemaakte authentieke ravioli is natuurlijk ook heel leuk.
Wat de receptuur van de pasta betreft, die kun je hier vinden.
De vulling van de ravioli heb ik heel eenvoudig gehouden. Twee sjalotjes klein snijden en in wat olie en boter fruiten. Hierbij heb ik 250 gram klein gesneden zalm gedaan. Dit is in de keukenmachine samen met ¾ kuipje verse roomkaas, fijn gesneden dille en wat peper en zout gepureerd.
De saus van de ravioli is een klassieker. Boter laten smelten en wat aromatiseren met kruiden. Vaak is dat salie, maar in dit geval heb ik dille genomen omdat dat al in de zalmmousse verwerkt was, en omdat het gewoon lekker smaakt met zalm.
Je kookt de ravioli kort in kokend water, ongeveer één à twee minuten waarna de ravioli nog even in de boter gebakken wordt. 





Het was heerlijk. Ik moet eerlijk zeggen dat het best een hoop werk is en dat je eigenlijk wel een pastamachine nodig hebt. Je kunt het deeg ook met de hand uitrollen maar ik zou er eerlijk gezegd niet zo snel aan beginnen. Gelukkig kun je ze tegenwoordig voor een heel klein prijsje nieuw kopen. Trouwens, ik heb er ook nog één over… laat de liefhebber zich maar melden. We regelen wel wat ;-)

3 opmerkingen:

Saskia zei

Leuk filmpje! Ik had nog nooit van zo dichtbij iemand een pastamachine zien hanteren en ravioli's zien maken. Inderdaad een hele klus blijkbaar! Ik zou het heel graag eens willen doen, maar ik zou eens moeten experimenteren met glutenvrij pastadeeg...

Jullie ravioli's zagen er trouwens heerlijk uit!

karin zei

Geweldig, ik heb genoten, en ook het muziekje eronder, helemaal goed.
Het ziet er heel mooi en handig uit met het opzetstuk op de keukenmachine. Ik vind ook dat je vaak net een handje tekort komt maar ja je hebt nou eenmaal zo'n ding (en nog van E gekregen ook) dus daar houden we het maar bij. Ik had het stukje nog niet eens gelezen, gelijk het filmpje afkijken, zie ik in een keer een paar vrouwen handen in het beeld verschijnen, wat leuk dat je moeder dat ook leuk vind, samen in de keuken, wat is er leuker.
Het resultaat zag er heerlijk uit.
Ook las ik eerder dat je nu een domein naam hebt, ik heb er geen verstand van maar E heeft me geprobeerd uit te leggen hoe het zit. Wat ik dan weer leuk vind dat er een mail adres aanvast zit zodat als het zo uitkomt een mailtje kan sturen met uiteraard een vraag, zal direkt niet maar je weet maar nooit.

Groet, Karin.

Theo zei

Glutenvrij pastadeeg... ik zou het eerlijk gezegd niet weten maar doet moet toch wel te doen zijn? Als je het werk voor lief neemt heb je wel wat lekkers!
Ik heb zelf ook jaren lang een gewone pastamachine gebruikt en dat werkt prima, dit is alleen wat handiger.

Related Posts with Thumbnails