maandag 10 januari 2011

Koude cranberrysaus, lekker bij paté of Zweedse balletjes


Ik had nog een restje cranberries staan. In het kader van de restverwerking, die zo hoog in huize Suikerbiet staat aangeschreven, besloot ik tot het maken van deze saus. Nu ik deze saus heb voel ik me genoodzaakt om weer eens een paté te maken. En zie, zo ontstaat bij mij het estafettekoken, totdat de vakantie aanbreekt.
Ik heb ook een rondje internet gedaan voordat ik het recept samenstelde. Je ziet dan dat er  bijzonder veel suiker wordt gebruikt voor cranberrysaus. Ik geloof niet dat dat het er beter op maakt. Ik heb dan ook een verhouding genomen van 4 delen cranberries op 1 deel suiker. Meer vind ik echt niet nodig. 
Het meest eenvoudige recept bestaat uit water en gelijke delen berries en suiker. Iets meer vind ik toch echt wel nodig ;-) Ik heb mijn saus dan ook rijker gemaakt met de wijn en een sinaasappel, en wat kruidiger met de kaneel. 
Hij is lekker, snel gemaakt en beslist niet moeilijk.
Ik gebruikte:
  • 200 gram cranberries
  • 50 gram suiker
  • Het sap van een sinaasappel
  • Een glas wijn
  • Een koffielepel demi-glacepoeder, als je dat niet hebt neem dan een dl bouillon
  • Een kaneelstokje
  • Een scheutje Grand Marnier

Doe de bessen met de suiker in de pan.
Voeg de vloeistof toe.
Doe het kaneelstokje in de pan en breng zachtjes aan de kook. Laat een minuut of tien zachtjes pruttelen. De bessen knappen open en de saus kookt wat in. Hij zal met het afkoelen nog wat geleren.
Druk eventueel nog wat bessen kapot met een vork en giet de saus in een schone pot. Laat afkoelen voor gebruik.

Geen opmerkingen:

Related Posts with Thumbnails