zondag 4 januari 2009

Kip teriyaki

Een dubbele kipfilet
Peper en zout
Bloem
5 knoflookteentjes
Olie
90 ml Shaoxing rijstwijn
60 ml Japanse soyasaus
2 eetlepels bruine basterdsuiker
½ theelepel sesamolie
Winterwortel
Broccoli


Ik heb een goede kip genomen, een sportkip. Sportkippen zijn kippen die gedurende hun leven aan hoogspringwedstrijden hebben meegedaan, die vliegwedstrijden hebben gehouden en in hun vrije tijd veel hebben geschoffeld. Die beesten zijn sportief en gelukkig geweest. Daar wil ik best wat meer voor betalen. Ik krijg er wat voor terug ook. Zij hebben een goed ontwikkeld bottenstelsel en dat merk je als je bouillon trekt, het geleert beter. Zij hebben hun spieren gebruikt en dat kun je proeven. Bovendien hebben ze een beter dieet gevolgd (sportlui!). Dit alles tot ons wederzijds genoegen.
Mijn kippetje heb ik volgens de regelen der kunst in stukken verdeeld. Ik heb dus een karkas waar ik, samen met de vleugeltjes een heerlijke bouillon van maak, ik heb poten en dijstukken waar ik, of kipkroketten van maak, of een heerlijk soya-kipgerecht. Het borstvlees is compleet in takt met vel, zie dat nog maar eens ergens te kopen.

Snij de broccoli in roosjes.
Snij de wortel op Japanse wijze en stukjes. Leg daarvoor de wortel op de snijplank en snij schijn met het mes recht naar beneden. Draai de wortel nu een kwart slag en maak met het mes op de zelfde manier een snede. Ga zo door tot de wortel op gesneden is.


Kook de groenten. Wortel heeft iets langer nodig dan broccoli!
Kruid de kip met peper en zout en bestooi hem met bloem.
Doe een scheutje olie in de pan en laat de knoflook daar op middelmatig vuur bruin in worden. Het aromatiseert de olie. Als de knoflook bruin is gooi je hem weg.


Bak in deze olie de kip mooi bruin. Na tien minuten giet je de rijstwijn, de soyasaus met de suiker in de pan en laat je de saus reduceren waarbij je ervoor zorgt dat de kip aan alle kanten flink met saus bedekt wordt.
Als de saus dik en stroperig wordt voeg je de sesamolie toe en neem je de kip uit de pan en snij je hem in plakken.
Presenteer hem op wat rijst en nappeer met de saus. Leg de groenten ernaast en je hebt een mooie, voedzame en o zo lekkere maaltijd.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi Theo,
het eerste bezoek op jouw kookwebsite komt voort uit het enige goede voornemen dat ik voor het nieuwe jaar gemaakt heb.
Ik heb bewust gewacht tot een moment waarop ik alle tijd heb om op m'n gemak in jouw site te grasduinen.
Inmiddels kom ik tot de ontdekking dat de achterstand dermate is opgelopen, dat ik met sprinten het niet meer redt.
De site is in 1 woord geweldig!
Hij roept al gelijk een nieuw voornemen in me op: vaker koken in 2009.
Cornelia begroet dit met een sceptisch: "je wilde gisteren eindelijk ook al weer eens koken, maar doordat je ineens geen zin meer had, werd het weer niks". (Je moet weten dat ik sinds de afgelopen zomervakantie inmiddels in het bezit ben van 2 boeken van Herman den Blijker, waar ik tot op heden 1 hoofdstuk uit gelezen heb, laat staan er al iets uit gekookt heb).
De maakbaarheid van de gerechten op je site lijken me, in tegenstelling tot die jij ons ooit voortoverde, haalbaar voor een ... als ik.
Ik weet alleen niet waar te beginnen. Het aanbod is overweldigend!
Er zijn natuurlijk wel wat zaken die spontaan in het oog schieten: bijvoorbeeld de chocoladedrank van Julie Rieux, die ik zeker eens ga maken (moet ik wel van tevoren een paar kilo kwijt zijn), de notentaart en dat soort zaken.

Als het vlees ooit zo gewillig wordt als de geest, dan moet het er echt binnenkort een keer van komen.
Hopelijk ga je door met het plaatsen van nieuwe gerechten, nu de kerstmarkten voorlopig weer tot het verleden behoren.

De beste wensen voor het nieuwe jaar en groeten (ook aan |Léon) van
cornelia & Jos

By Aline zei

Hmmm dit is super lekker... dit maken wij ook nog wel eens... en deze week zal ik ook weer nieuwe recepten gaan plaatsen...

Related Posts with Thumbnails