woensdag 14 januari 2009

Onion bahji


Dit gerecht staat in de top tien van mijn favorieten. Begraaf me onder een berg onion bahji en ik ‘vreet me er boven uit’. Het is wat platvloers uitgedrukt maar het geeft precies weer wat ik bedoel. Dit vind ik zó lekker. De ui wordt zacht en smeltend op de tong, een beetje zoet. Hij is omhuld met een heerlijk knapperig laagje dat licht pikant smaakt. Dat levert op zich al een onweerstaanbaar mondgevoel op. Het lichtzure sausje complementeert de wat vette bahji voortreffelijk. Je zou de knoflook ook weg kunnen laten maar de smaakintensiteit die deze combinatie oplevert vind ik verrukkelijk. Stel je bij dit geheel de verse sla voor die het begeleid en je bent verloren. Heb je dit eenmaal geproefd dan kom je vrijwillig naast me zitten onder de berg onion bahji en dan ‘vreten we ons er samen bovenuit!’ Zielsgelukkig.















1 grote ui
100 gram kikkererwtenmeel
1 eetlepel rijstmeel
1 eetlepel bakpoeder
1 theelepel chilipoeder
1 theelepel turmeric/koenjit/kurkuma
1 theelepel komijnpoeder
1 theelepel korianderpoeder
Zout
200 ml water
Olie

Pel de ui en snij hem doormidden. Snij hem daarna in repen van plusminus een halve centimeter. Maak een beslag van de andere ingrediënten behalve de olie en roer de halve uiringen er doorheen.
Verhit de olie tot 180 graden en schep kleine bergjes van ui hierin. Frituur totdat de bahji mooi bruin wordt. Dat duurt ongeveer 2 a 3 minuten.
Laat uitlekken op keukenpapier zodat het overtollig vet opgevangen wordt.
Serveer op een garnituur van fijn gesneden sla en serveer met een sausje.


Traditioneel wordt hier een muntsaus bij gegeven maar ik een sausje van zure room met knoflook lekkerder. Ik roer daarvoor eerst de zure room los en voeg dan een paar druppels Worchestersaus toe, wat poedersuiker en een fijngewreven teentje knoflook uit de vijzel.

Geen opmerkingen:

Related Posts with Thumbnails