maandag 14 februari 2011

Aceto Balsamico di Modena igp

Zaterdagochtend zijn we onverwachts naar de ISPC-Hanos in Breda gegaan. We waren ‘s avonds voor een etentje uitgenodigd en het leek de perfecte opmaat voor die dag. Dat bleek helemaal te kloppen toen we binnenkwamen, het was niet druk en er was veel te keuren. Dat vind ik altijd leuk. Ik loop al snuffelend en proevend van de ene naar de andere afdeling, en inwendig quasi mopperend omdat ik van de vleeswaren naar de zoetigheid, naar de kaas al hap-snappend ga, terwijl mijn smaakpapillen zich in deze wonderlijke culinaire carrousel proberen staande te houden. 
De buit was deze keer weer zeer de moeite waard. Ik wilde een pan kopen maar kwam met ondermeer het volgende thuis: wasabipasta (binnenkort een overheerlijk hapje van gerookte zalm en asperges), Canadian Lake wild rice ( het is zwart, geen rijst, bijzonder gezond en er is een heleboel over te vertellen. Misschien maak ik er een salade mee of houd ik het als een exquise begeleider van iets met een beetje nootachtige component.), amadelspijs! (het boek van Holtkamp en amandelspijs, ik weet van gekkigheid niet wat ik eerst ga maken), coquilles (het lekkerste hapje dat ik dit weekend gegeten heb, zalig, met uienpuree en mandarijntjes, super!), een stuk Munsterkaas waar je u tegen zegt (ik heb een fles Gewurztraminer Grand Cru geopend omdat mijn moeder die zo verschrikkelijk lekker vind, er is geen mooiere combinatie te vinden dan deze twee (nou ja, ik weet er nog wel een paar maar met de smaak nog in mijn mond outclassed deze alle andere), en mijn favoriete balsamico azijn. Ik heb er hier al eerder over geschreven maar laat hem nu weer zien voor Paul, Karin en alle anderen die nieuwsgierig zijn naar een dure maar bijzonder lekkere azijn. Hij is hét luxeproduct uit mijn voorraadkast. Ik herinner me nog het eerste lepeltje dat ik in mijn mond stak toen ik hem voor het eerst gekocht had. Om te beginnen nam ik een lepeltje van een eenvoudige balsamico van AH. Mijn gezicht plooide zich in dikke gleuven en herstelde zich langzaam in de loop van enkele minuten terwijl het agressieve zuur zich door mijn slokdarm vrat. Toen ik dit te boven gekomen was nam ik nog een lepeltje, maar nu van deze azijn  De wijnliefhebber in mij ontdekte een nieuwe wereld. Er ontwikkelde zich een smakenpalet in mijn mond die ik niet voor mogelijk had gehouden. Laag na laag ontspon zich een perspectief van geuren en smaken die rijk en harmonieus mijn lijf en geest vulde. Ik herinner me nog een meerstemming engelenkoor dat zachtjes op de achtergrond neuriede, het was hemels… 
Alladins geest kwam uit de fles, maar er zijn dingen in flessen die bijzonderder zijn dit fenomeen. Eén ervan is deze aceto balsamico.

6 opmerkingen:

Unknown zei

Wanneer ik bij de Hanos kom (kaart is inmiddels aangekomen), zal ik zeker deze Acetos Balsamico proeven.
Heb tijdens 1e kookcursus al even een kleine proeverij mogen meemaken van aceto Balsamico's en olijfolien. en ... er is nog veel te ontdekken boven het niveau van AH.
Wou donderdag een eerste bezoekje afleggen (vrije dag), maar heb thans afgesproken om die dag 'Hungry Eyes' (o.a. Tony le Duc)in Antwerpen te bezoeken...
[ http://www.fotomuseum.be/tentoonstellingen/in_het_vooruitzicht/ ]

uldro zei

Hoeveel kost zo'n flessie? Kom wel eens in de Hanos, had die Balsamico's nog niet bekeken.

uldro zei

Elders op de site lees ik net dat zo'n fles Balsamico 30 euro kost, valt nog mee. Ik hoor wel eens over flessen van honderden euro's.

Karin zei

Hoi Theo,
Wat een leuk stukkie weer, ik had gister ook het andere stukkie nog even opgezocht. Had het al eerder gelezen maar het was opnieuw leuk.
En een goede verkoper, heeft twee mensen blij gemaakt.
Tja als je het omrekend is het niet goedkoop, maar als het zo veel keer beter is..........
Ik heb bij Meeuwig een flesje gekocht, ik meen 19.50 euro voor 250ml. Het ziet er echt uit in een leuk karafje met een verzegelde kurk, maar ik kan net zo goed genept zijn. Ik heb nog niet geproefd, eerst de oude opmaken, deze is vorig jaar en zon geweldige Super Maché gekocht, daar kan ik uren rond lopen.
Je had nog meer lekkere dingetjes gekocht, oa amandelspijs, en jawel hoor weer komt meneer Holtkamp voorbij ! Ik zag ook al een artikel in de Delicious met oa gevulde koeken, ik maak ze we vaker maar nog nooit van Holtkamp.
Dat is toch weer een reden om het boek te kopen dacht ik zo.
Ben benieuwd wat je allemaal weer gaat maken, we wachten af.

Groet,
Karin.

PS weer was mijn stukje weg, ik kwam op een of andere site van Blogger, of ik een blog wil aanmaken. Ik zit er wel over te denken want ik vind het hartstikke leuk. Maar ook wel veel werk denk ik, en je moet het ook wel een beetje kunnen. Nog maar even aankijken.

Theo zei

Hoi Paul,
Wat een goed idee om naar het FotoMuseum te gaan. Ik heb net even gekeken en het lijkt me ook heel leuk, zeker in combinatie met een dagje Antwerpen. We gaan er waarschijnlijk zaterdag heen. Bedankt voor de tip!

Theo zei

Ach Uldro, het valt inderdaad wel mee. Zeker als je bedenkt dat je deze azijn met mate gebruikt en dan alleen als hij goed tot zijn recht komt. Ik doe er zelf vrij lang mee, maar het kan wel een hoog bedrag zijn voor anderen. Zeker in vergelijking met de supermarktprijzen.

Related Posts with Thumbnails