zondag 6 februari 2011

Delicious februari 2011, zwarte-pepertahoe


Wat ging er mis?
Ik bladerde de Delicious door en kreeg een paar ideetjes voor dit weekend. Ik besloot om de Surinaamse pasteitjes te maken en de zwarte-pepertahoe. De grote foto bij het artikel haalde me over. Beter gezegd, ik keek eerst verlekkerd naar de foto en las pas daarna vluchtig het recept door. 
Ik kocht bij AH een blok tahoe en toog aan de slag. 
Snijd de tahoe in blokjes van ± 2x3 cm, wentel ze door de maïzena en schud het teveel eraf. 
Ik twijfelde eerst nog. Zou dat wel nodig zijn? Maar voorruit, gehoorzaam en rechtseerbiedig als ik ben, volgde ik de receptuur. Maar wat gebeurde er na een minuutje in de pan?
Precies, klonten, alsof ik harde karamel in de pan had. Het plakte vast en dijde uit. Ik heb de tahoe weer uit de pan gehaald en zo goed en zo kwaad als het ging weer ontdaan van de maïzenakoek. 
Daarna heb ik de uien gebakken maar met slechts 1 rode peper, niet met 4 zoals het recept omgerekend voorschrijft. De 6 tenen knoflook en 1½ lepel geraspte verse gember die het recept voor schrijft leken me gelijke delen, dus nam ik een lepel of wat uit mijn Indiase pot Garlic & Ginger paste. 

Daarna ging de ketjap manis er bij. Bij AH was er ook sojasaus te koop maar er was geen lichte en donkere versie. Als die er wel geweest was had ik misschien getwijfeld of ik die wel zou aanschaffen. Ik heb dus de ‘medium’ versie gebruikt. 
Toen ik mijn eetlepel suiker toevoegde ging het net te laat door me heen dat ik misschien beter mijn flesje goela djawa had kunnen gebruiken. 
Bij de 2 ½ eetlepel geplette zwarte peper was ik wakker. Ik heb immers Szechuan peper staan en die past er veel beter in leek me zo. 
De 8 dunne bosuitjes heb ik niet gebruikt omdat dat niet zo onze smaak is. 
Kortom, het is een nieuw recept geworden. Deels door de omstandigheden gedwongen maar ook omdat ik het niet vertrouwde zoveel rode en zwarte peper in een gerecht te verwerken. Zo zie je maar, dacht ik bij mezelf, koken is en blijft improviseren op een thema, maar dat thema moet wel goed zijn. Het maakte me nieuwsgierig naar het laatste boek van Harold McGee, Goed koken
Hierbij mijn versie.
  • 1 blok tahoe
  • Olie om in te bakken
  • 1 rode peper zonder zaadjes, fijn gehakt
  • 3 eetlepels gember/knoflookpasta
  • 2 eetlepels ketjap manis
  • 4 eetlepels sojasaus
  • 1 eetlepel suiker (of goela djawa)
  • 1 ½ eetlepel Szechun peper

Snijd de tahoe in blokjes en bak die bruin in wat olie.
Haal ze uit de pan en bak de ui, knoflook/gember en de rode peper tot de ui zacht is. Voeg dan de ketjap, sojasaus, suiker en de geplette peper toe en schep om. Doe de tahoe weer in de pan en voeg er een scheutje water bij zodat de smaken goed kunnen mengen en de uien zonodig wat zachter worden. Laat dit op een zacht vuurtje inkoken. 
Hoe het smaakte? Goed, het was pittig maar niet té. Het gerecht heeft een hoog smaakgehalte en als je de tahoe nog een dag laat staan, is de smaak daar ook meer in getrokken. 

Geen opmerkingen:

Related Posts with Thumbnails