dinsdag 15 februari 2011

Duitse koolrollade


Ik heb het maar vertaald, aber die Deutschen sagen ‘Kohlroulade’. Het is een gerecht van koolbladeren die met gehakt gevuld zijn. Ik ken het goed want ik eet graag eine Gutbürgerliche Küche als ik in Duitsland ben, en dan kun je het nogal eens op de kaart tegenkomen. Ik vind het lekker, zeker als er so eine köstliche soße bij geserveerd wordt.
Toen ik bij toeval zag dat het Foodblog Event voor februari als onderwerp koolsoorten betrof, was mijn keuze snel gemaakt. We hebben het een paar dagen geleden gegeten met spätzle erbij en een geïmproviseerd sausje dat heerlijk smaakte. Het is natuurlijk wel wat meer werk dan wanneeer je onze nationale bal draait, maar daar krijg je dan ook een overheerlijk geur uit de pan voor terug als je koolrollade aan het braden bent. 
Ik heb de Kohlrouladen op de volgende wijze gemaakt:
Zutaten
  • Paneermeel, maar als je in de supermarkt een klein Duits broodje kunt kopen is dat wel zo origineel.
  • Een spitskool
  • Een ui
  • Een pond rundergehakt (vind ik toch iets gezonder dan halfom)
  • 2 eieren
  • Peper, zout en paprikapoeder
  • Olie en boter om in te braden
  • Een kruidenbouillonblokje
  • Bindmiddel of beurre manié (gelijke delen boter en bloem gemengd)

Zubereitung
Allereerst heb ik voorzichtig vier grote bladeren van de kool los gehaald en in een grote pan tien minuutjes laten koken. 
Vervolgens heb ik de ui en wat kool in kleine stukje gesneden. De ui heb ik in wat boter even zacht gebakken en de kool heb ik met een bodempje water even laten koken. 
Daarna heb ik in de keukenmachine het gehakt met de kruiden, paneermeel, eieren, ui en fijngesneden kool vermengd. (Als je een broodje gebruikt moet je dat eerst even laten weken in wat melk of water, waarna je het goed uitknijpt en verwerkt.)
Met een scherp mes heb ik de dikste nerven van de koolbladeren verwijderd.
Het gehakt heb ik in vieren verdeeld en op de koolbladeren gelegd. 
Deze heb ik met behulp van wat keukengaren tot mooie pakketjes gebonden.
Er is wat boter en olie in de pan gegaan en daar heb ik op hoog vuur de koolpakketjes in aangebraden. Vervolgens ging er een half bouillonblokje bij met wat water. Ze hebben 40 minuten op laag vuur gestaan en zijn halverwege gekeerd. 

Toen ze gaar waren heb ik ze uit de pan gehaald en onder folie bewaard zodat ik de saus kon maken. Ik heb een glas witte wijn (toevallig een mooie Grüner Veltliner) in de pan gedaan en het geheel een paar minuten laten inkoken. Vervolgens ging er nog een flinke scheut room in de pan met een lepel demi-glacepoeder. Dat heb ik nogmaals laten inkoken, maar mijn sauspoeder heeft ook een licht bindende eigenschap. Heb je die niet in huis dan kun je wat allesbinder gebruiken of wat beurre manié totdat de saus dik genoeg is. Uiteraard heb ik even geproefd en nog peper en zout toegevoegd.
Ik had er eigenlijk nog een Deftiges Salad bij moeten maken, dat hoort zo bij deze voedzame Hausmannskost ;-)

8 opmerkingen:

Saskia zei

Ziet er lekker uit! Maar ben je zeker dat de kool die je gebruikt hebt Chinese kool is? Op je foto ziet het er eerder spitskool uit ofzo...

Theo zei

Goh Sakia, misschien heb je wel gelijk. Ik ben helemaal geen koolkenner of gebruiker. Toen ik in de winkel was vroeg ik om een witte kool die niet op voorraad bleek te zijn. Toen heb ik deze spitse kool gekocht maar nog wel even voor de zekerheid op het etiket gekeken wat de naam was. Het zou kunnen dat hij verkeerd is benoemd. Hoe dan ook, hij had goede bladeren voor dit recept en voldeed prima.

Karin zei

Ha Herr Theo,
Ik was een beetje voorbarig vanmorgen met mijn reactie, ik ben toch bang dat ik Saskia gelijk moet geven met haar spitskool.
Maar dat mag de pret niet drukken.
Ik vind het er heerlijk uitzien, misschien als we straks (duurt nog wel even) ons eigen spits of wat voor kool dan ook uit de tuin hebben. Ik zal dit zeker onthouden,
Herlich.
Mit freundlichen Grüße,
Karin.

Theo zei

Sehr geehrte Damen, herzlichen Dank für euren Reaktionen. Ich habe inzwischen das Rezept ein wenig geändert damit im Zukunft jeder den richtigen Kohl verwenden wird für seine Kohlrouladen. Tschüs und bis bald!

Gabriella zei

Goed idee, Theo.
Dank je wel voor je deelname.
Groetjes,
Gabriella

Karin. zei

Ha Ha, dat dacht ik wel, gewoon even de Duitse cassette erin.
Zeker gezegend met een talenknobbel? Oh en natuurlijk een kookknobbel.
Super !

Karin.

Anoniem zei

Theo: ik heb van mijn moeder het geleert met groene kool,komt dat weer van me tante af,die in t voormalige oost duitsland is geboren,de kool (nerf eruit)met eventueel poolse kruiden,of gewoon gezouten ,wat jee maar wilt (of hebt),n dan de rest volgen (gehakt wel kruiden voor t rullen.
m,v,gr astrid

Theo zei

Goh Astrid, je maakt me nieuwsgierig. Wat zijn nou Poolse kruiden? Er zijn intussen zoveel Polen in Nederland, en ik weet eigenlijk bar weinig van de Poolse keuken.

Related Posts with Thumbnails