woensdag 9 februari 2011

Ravioli met spinazie/ricotta vulling


Je snapt dat ik nou meer dan regelmatig pasta eet na de aanschaf van een pastaroller voor mijn keukenmachine. Ik wilde eens een Italiaanse klassieker maken omdat ik hem nog niet kende en hij me wel lekker leek. Ik beperk me nu tot de vulling omdat ik hier al eens over geschreven heb en met een filmpje heb laten zien, hoe ik ravioli maak. 
Als je geen pasta kunt of wilt maken kun je natuurlijk gewoon bij de supermarkt kant en klare lasagnavellen kopen.
Je hebt nodig voor 25 grote ravioli’s:
  • Een zak van 450 gram verse spinazie
  • Een bakje ricotta 
  • Olie om in te bakken
  • 2 fijngesneden teentjes knoflook
  • 50 gram geraspte Parmezaanse kaas
  • Peper zout en nootmuskaat naar smaak

Eerst heb ik de spinazie gewassen en in een grote stoompan laten slinken.
Daarna heb ik de spinazie flink uit geknepen en met een mes fijn gesneden. Ik was bang dat de keukenmachine het te fijn zou maken.
Toen heb ik in wat olie de knoflook gebakken en de spinazie toegevoegd. Het doel is om al het vocht dat er nog in zit, er uit te bakken.
Daarna is de ricotta er doorheen gegaan en heb ik de massa op smaak gebracht met de kruiden. 
Tot slot heb ik met een lepel de vulling op de pasta gelegd en er ravioli van gemaakt. 


Ik had de raviolivorm nog staan en overwoog om hem nog eens te gebruiken. Ik heb het niet gedaan. Als de ravioli uit de vorm komt ziet het er prachtig uit maar na het koken en bakken in de boter zie ik geen verschil meer tussen handgevormde ravioli en die uit een vorm. Bovendien heb je veel meer afval omdat de vorm een stukje smaller is dan de breedte van mijn lasagnavellen. Als ik volgende keer bij een keukenwinkel ben koop ik een mooie gekartelde pastasnijder en ben ik weer helemaal gelukkig. Dit is trouwens een leuke site als je wat keukengerei wilt zien op pastagebied. 
Het is een lekker vegetarisch gerecht dat vol en romig door de ricotta smaakt. Een botersausje erover met wat Parmezaanse kaas maakt het helemaal af. Eventueel zou je nog wat geroosterde pijnboompitjes over de ravioli kunnen strooien. Dat geeft wat beet en het nootachtige combineert denk ik goed bij deze ravioli.

Geen opmerkingen:

Related Posts with Thumbnails