zaterdag 5 februari 2011

Bijzonder snelle maar overheerlijke bami


Wat ben ik toch blij dat we nu in Nederland allerlei verschillende eetculturen hebben. Je kunt het zo gek niet bedenken of het is wel ergens te verkrijgen. Je kunt bijzondere ingrediënten kopen en er zelf mee aan de slag gaan, of ergens lekker gaan eten. Jezelf overgeven aan de verrassing van nieuwe smaken, combinaties en texturen. Voor wie werkelijk proeft en een moment nadenkt over de herkomst en traditie van wat hij eet, gaat er toch een universum open waar hij als een ontdekkingsreiziger door heen kan reizen? En dat alles in een paar decennia. Het begon met de Chinese restaurants waar de Nederlanders konden wennen aan iets anders dan de obligate aardappels, groente, stukje vlees en schepje jus erover. Wennen aan het eten en de vreemde woorden. Een Hollandse jongen kon toen nog grappig zijn door bij ‘de Chinees’ luidkeels door de zaak zijn bestelling te doen.
‘Obel, dlie biel en een polsie kloepoek!’ 
Ja ja, dat waren me nog eens tijden, er werd wat afgelachen…
Godzijdank gebruiken deze mensen en hun nazaten nu het nieuwe goed Nederlandse werkwoord chinezen met een goed gevoel.
Misschien heb je deze zakjes wel eens ergens zien liggen. Ze kosten bijna niets en krijgen misschien wel daardoor geen prominente plaats toe bedeeld. Maar koop de volgende keer eens een paar zakjes. Er zijn heel veel smaken te krijgen, maar ik koop altijd de Mie Goreng Satay. Mijn voorraadkast is niet volledig als ik ze niet in huis heb. Je kunt ze namelijk lang bewaren en maakt er binnen korte tijd met een paar alledaagse ingrediënten een overheerlijke maaltijd of snack mee. Ongelofelijk lekker en makkelijk!


Ik breek de bami eerst in kleinere stukjes voordat ik ze ga koken. Maar je kunt beter eerst beginnen met een uitje te snijden en een teentje knoflook. Fruit die in wat boter aan en plaats daarna het deksel op de pan zodat ze zacht worden. 
Kook in de tussentijd de bami en giet die na ongeveer drie minuten af. Breng op smaak met de zakjes kruiden die erbij zitten en werk er de uien met de knoflook door. Nog even een tip voor het gemak. Als je de ‘natte kruidenzakjes’ eerst even in wat warm water legt dan komen ze veel makkelijker uit het plastic en mengen ze veel beter met de bami.
Bak een ei en serveer dit op de bami. Als je twee zakjes per persoon rekent (een zakje kost dacht ik € 0,50) dan heb je een heel behoorlijke portie. Met eentje kom je ook een heel eind. Zo lekker deze ja...

Geen opmerkingen:

Related Posts with Thumbnails