donderdag 17 februari 2011

Lychees met citroensabayon


Ik heb een boek van Gary Rhodes in de bibliotheek gehuurd. Het heet ‘Smaken van de seizoenen, herfst en winter’. Ik ken Gary alleen van naam maar viel meteen voor zijn boek. Per seizoen heeft hij een indeling gemaakt van groenten, vis, vlees en vruchten en desserts. Zijn ingrediënten horen bij de seizoenen en ik heb de indruk dat het goede recepten zijn die druipen van de warme en kruidige tonen die hierbij horen. Laat mij nog maar een maandje of wat verpozen bij het haardvuur met dit boek en een mooie stoofschotel op het fornuis in de keuken. 
Toen ik bij de ISPC liep herinnerde ik me dit dessert toen ik lychees zag liggen. Ik heb een handje vol gekocht en heb ‘s avonds een heerlijk dessert gegeten. De sabayon is lekker fris van smaak en toch ook weer vol en romig door de boter die er doorheen geroerd is. Hij combineert goed met de geparfumeerde sappige smaak van de lychees. Gary serveert er nog zandkoekjes bij. Hoewel ik me voor kan stellen dat dat een lekker mondgevoel oplevert, leek het me toch wat te machtig worden. Zo was het ook prima.
Ik nam:
  • Een flinke hand lychees
  • 1 ½ ei
  • 50 gram suiker
  • Het sap van een citroen
  • 25 gram koude boter in blokjes
Het is wel een werkje om de lychees te pellen en te ontpitten maar je wordt er handig in. Je geeft een klein sneetje in de schil en daarna pel je ze heel makkelijk met je vingers schoon. Met een mesje snij je langs de pit en wip je hem er met je vinger uit.
Je verdeelt de vruchtjes over twee schaaltjes en je gaat de sabayon beginnen. 

Klop au bien-marie het ei met de suiker op. Ik begon met de hand maar schakelde al snel over op de elektrische mixer. Als het mengsel blond en volumineus is geworden voeg je het citroensap er aan toe terwijl je blijft kloppen. Daarna neem je de kom van het vuur en meng je de boter er doorheen.

Schenk dit over de lychees in de schaaltjes en zet even onder de grill voor een mooi kleurtje. Ik heb mijn gasbrander gebruikt omdat ik zodoende precies kan zien hoeveel kleur ik tot stand breng.

Geen opmerkingen:

Related Posts with Thumbnails