vrijdag 11 februari 2011

Surinaamse pasteitjes uit de Delicious

Ik schreef er al eerder over, ik had wat ideetjes gekregen toen ik door de Delicious bladerde. Deze keer gaat het over de pasteitjes. 
Om te beginnen heb ik de hoeveelheid voor het deeg gehalveerd. Ook heb ik het bouillonpoeder weg gelaten uit het deeg. Deeg mag smaak hebben maar het gaat mij toch meer om de textuur, de smaak concentreert zich in de vulling.
De vulling heb ik onveranderd over genomen. Hij smaakt lekker maar naar onze mening niet sensationeel. Misschien dat wat meer creativiteit met de kruiderij het pasteitje zou ophalen. 
Bij het bakken heb ik dezelfde oventemperatuur aangehouden maar ze bleven er heel erg bleek uitzien, ondanks het eidooierglazuur. Daarom heb ik ze nog vijf minuten op 220 graden extra gegeven maar heel veel kleur leverde dat niet op. 
Desondanks heb je een lekkere snack in de diepvries als je er een groter aantal maakt. Het deed me sterk denken aan een roti-kip alleen dan zonder de roti (pannenkoek).
Wat ik gebruikte:
  • 125 boter
  • 250 gram bloem
  • 1 eidooier
  • 4 eetlepels koud water




Voor de vulling:
  • 1 grote aardappel in blokjes
  • 1 ui, fijn gesneden
  • 1 teen knoflook
  • 2 eetlepel olie
  • 1 kipfilet
  • 100 gram diepvries doperwten
  • 100 sperzieboontjes
  • 50 gram kikkererwten
  • 2 eetlepels kerriepoeder

Maak eerst het deeg door alle ingrediënten in de keukenmachine grofkorrelig te slaan waarna je het water toevoegt. Kneed het met de hand tot een bal en leg in de koeling.
Kook de groenten gaar. 
Bak de ui met de knoflook in wat olie. Voeg de kipfilet in stukjes gesneden toe en bak tot hij gaar is. Doe er dan de groenten bij en breng op smaak met de kruiden. 
Rol het deeg dun uit en steek of snij er gelijke vormen uit. Beleg ze met de vulling en sla ze dubbel. Bestrijk met eigeel en bak ze in een voor verwarmde oven van 200 graden.

Geen opmerkingen:

Related Posts with Thumbnails