maandag 22 april 2013

Wij maken palak, of paneer, dat is hetzelfde…



Wie zich in de Indiase keuken verdiept komt vroeg of later het ingrediënt paneer tegen, een zelf gemaakte kaas. Het is een veelgebruikt voedingsmiddel dat je eenvoudig zelf kunt maken en het is bovendien breed inzetbaar.
Ik heb het voor de tweede keer gemaakt en was tevreden over het resultaat.
Ik gebruikte één liter volle melk, twee deciliter slagroom en 3 eetlepels azijn. (In plaats van azijn kun je ook een kwart liter karnemelk gebruiken. Gebruik eventueel wat meer of minder azijn om de kaas te maken.)
Zo gaat het in zijn werk:

Doe de melk met de slagroom in een pan en breng het aan de kook.

Als het kookt doe je het vuur laag en voeg je de azijn toe terwijl je goed roert.
Er ontstaan kleine bolletjes die boven komen drijven. 

Giet het geheel door een zeef die met neteldoek is bedekt.

Vouw de doek samen met de jonge kaas erin en dep hem kort in koud water.
Wring het meeste vocht eruit.
Vouw de doek strak om de jonge kaas en plaats er gedurende enkele uren een zwaar gewicht op.

Plaats de kaas nog minstens een uur in de koeling voordat je hem verwerkt.

4 opmerkingen:

Corina zei

wat voor azijn gebruik je daarbij?

Theo zei

Ik heb dacht ik een gewone neutrale azijn gebruikt. Het maakt denk ik niet zo heel veel uit omdat Indiase gerechten hoog op smaak zijn en daardoor een eventuele nuance in de smaak van de azijn volledig zullen overstemmen.
Succes ermee Corina!

Anoniem zei

Palak is spinazie. Paneer is de kaas.
Palak paneer is dan weer spinazie met kaas.

Antje uit Urk zei

Nou, heerlijk lijkt me dit! Kan er ook zout door?
groetjes

Related Posts with Thumbnails