donderdag 8 januari 2009

Soep van bleekselderij


Heb jij dat misschien ook? Ik koop wel eens een struik bleekselderij als ik soep wil maken maar blijf altijd met rest zitten waar ik niet veel mee te weet doen. Ik gaf me deze keer niet gewonnen en ging op zoek. De oplossing bleek voor de hand te liggen: maak er soep van.

Snij 6 stengels bleekselderij en een ui klein en zet dat aan in 40 gram boter. Strooi hier 40 gram bloem bij en meng goed. Voeg dan een ½ liter bouillon toe terwijl je goed blijft roeren. Laat dit 25 minuten zacht pruttelen. Pureer de soep en zeef hem. Doe er nog een ½ liter melk bij en kruid hem met wat witte peper. Proef of er nog zout bij moet.
Volgende keer garneer ik hem met wat brokjes blauwe schimmelkaas, lijkt me heerlijk.
Je kunt er ook een handje macaroni in mee laten koken en er wat geraspte kaas bij serveren, dan krijg je meer een maaltijdsoep.
Hoe dan ook, je hoeft nooit meer met een restje bleekselderij te blijven zitten.

Geen opmerkingen:

Related Posts with Thumbnails