zaterdag 10 januari 2009

Toad in the hole met uiengravy


Dit recept komt uit het boek Keukengeheimen van Delia Smith. Ik heb een aantal boeken van haar. Het leuke is dat ik regelmatig weer iets maak uit, of blader in haar boeken. Dat heb ik eerlijk gezegd niet met zoveel andere boeken. Er zijn er een aantal die ik als klassiekers beschouw en dus moet hebben, maar zij worden mij niet zo vertrouwd als die kookboeken die in de loop der tijd wat viezig zijn geworden. Zij hebben op het aanrecht gelegen, hebben eens een spatje op hun kop gehad, zijn gezellig mee naar bed geweest, kortom, zij hebben mijn leven gedeeld.

Ik gebruik voor dit recept mijn tarte-tatin vorm omdat ik erin kan bakken op het gas en hij daarna zo de oven in kan. De uiengravy is een heerlijke saus die je ook bij andere gerechten kunt gebruiken.
Wat heb je voor 2 à 3 personen nodig?

500 gram saucijsjes
Een lepel olie

Beslag:
75 gram bloem
1 ei
¾ dl melk
½ dl water
Zout en peper

Uiensaus:
250 gram fijngesneden ui
2 eetlepels boter
1 theelepel suiker
1 dessertlepel worchestersaus
1 theelepel mosterdpoeder
5 dl bouillon
2 lepels bloem
Zout en peper

Maak eerst het beslag.
Bak de saucijsjes in wat olie mooi bruin en giet dan het beslag rond de worstjes. Zet in een oven van 220 graden gedurende 30 minuten. De toad is gaar als het beslag bruin en knapperig is en er in het midden niet te vochtig uitziet.

Bak dan de uien met de boter en de suiker aan in een pan totdat zij mooie zwarte randjes krijgen. Voeg de bloem toe en roer goed door elkaar. Giet al roerende de bouillon erbij en voeg de andere ingrediënten toe. Laat nog een poosje zachtjes pruttelen.
Een voedzaam en echt Engels gerecht dat heerlijk smaakt!

1 opmerking:

Aan tafel met Tanja zei

Wat een leuk maar machtig gerecht! Die uiengravy lijkt me het proberen waard.

Related Posts with Thumbnails