zondag 29 maart 2009

La Niflette de Madame Figaro


We kregen gasten op de thee deze zondag. Ik wilde weer eens iets nieuws maken en greep de gelegenheid aan om de taart van madame Figaro te maken. Hij ziet er indrukwekkend uit en is niet zo moeilijk te maken. Het enige wat je wel in huis moet hebben is een taartring van 20 cm bij 3,5 cm.

Ik heb 8 plakjes bladerdeeg laten ontdooien, op elkaar gelegd en uitgerold tot een cirkel van 22 cm. Toen heb ik mijn ring zachtjes in het deeg gedrukt en de oppervlakte met wat melk bestreken. Ik heb hem 20 á 25 minuten in een oven van 220 graden gezet. Dat is nodig omdat het bladerdeeg flink dik is.
















In de tussentijd heb ik een halve liter melk met een vanillestokje aan de kook gebracht en laten trekken. Onderwijl heb ik twee eierdooiers met 100 gram suiker blank geslagen en er daarna nog 35 gram Maizena aan toegevoegd. Het mengsel moet dan nog even doorgeslagen worden waarna de warme melk in een dun straaltje, al kloppende, wordt toegevoegd. Breng het daarna nog even aan de kook zodat het dikker wordt. Laat afkoelen.


Dan komt het bladerdeeg uit de oven. Ik haalde met een mes heel voorzichtig de bovenste laag van het bladerdeeg uit het midden van de ring. Terwijl hij wat afkoelde heb ik tuttifrutti in kleine blokjes gesneden, over de bodem verdeeld, en een paar mooie stukken apart gehouden voor de garnering.













Toen de vla afgekoeld was heb ik twee eiwitten stijf geslagen en dat met 50 gram suiker vermengd zodat het eiwit mooi stevig en glanzend werd. Het eiwit heb ik snel door de vanillevla gemengd zodat het luchtig werd. Deze crème heb ik in de taartring gestort en mooi afgestreken met een paletmes.







Plaats dit geheel minstens een uur in de koeling, maar liefst langer, om op te stijven.
Voor de visite kwam heb ik heel voorzichtig de ring verwijderd en de bovenkant met een dun laagje suiker bestrooid. Dit heb ik met de gasbrander gekaramelliseerd.




Tot slot heb ik de achtergehouden tuttifrutti decoratief op de taart gelegd en hem op tafel gezet. Een plaatje. De smaak kun je je voorstellen; een zachte vanillecrème met stukjes stevig fruit en knapperig bladerdeeg.
Verrukkelijk!

1 opmerking:

Martine zei

Dat is toch een aardig werkje, lijkt me. Maar wel met resultaat! Ziet er heel goed uit. Doe mij er 1 .. ;) Ik denk er al direct een goede Riesling Beerenauslese bij die we uit Bernkastel Wehlen hebben meegenomen, mmmm!

Related Posts with Thumbnails