woensdag 6 mei 2009

Mijn nieuwe Bocksbeutel passen niet goed...

Wie Bocksbeutel zegt zegt Frankische Wein. Zo is het toch? Althans, dat zegt men in Franken, Duitsland. En wat mij betreft hebben ze volkomen gelijk. We zijn er een paar dagen op vakantie geweest. In Frickenhausen, midden in het Fränkisches Weinland. Dat is een gebied dat zo rondom Würzburg ligt. De rivier de Main meandert er op ontspannen wijze doorheen. De streek is bezaaid met kleine pittoreske plaatsjes die allemaal een stadsmuur hebben met poortgebouwen en kromme straatjes. In Duitsland noemt men die streek ook wel de ‘Romantische Straße’.
Aangezien ik zowaar tijd heb kunnen vrijmaken om een wijncursus te volgen (ik wist niet dat je zolang over een bodempje wijn kon doen!), was het niet geheel toevallig dat wij hier terecht kwamen. Overal zie je berghellingen met druiven beplant. Zelfs midden in Würzburg staat de berg waarop de vesting is gebouwd vol met druivenranken. Wijn lééft hier in Franken.


Kortom, ingrediënten genoeg voor een heel aangenaam verblijf. In de volgende artikelen wil ik de wijn die ik uit deze streek meegenomen heb beschrijven. Samen met wat feitjes over de druivensoorten en de wijnbouw lijkt me dat leuk huiswerk doen voor mijn cursus. Bovendien zijn de herinneringen aan de mensen met wie ik gedronken heb, de streekgerechten die ik geproefd heb en ook de moderne vinotheken die ik bezocht heb, onlosmakelijk verbonden voor mij met deze wijnen.
Dan kan ik gelijk ook uit de doeken doen wat een bocksbeutel is.

Geen opmerkingen:

Related Posts with Thumbnails