zondag 10 maart 2013

Babi ketjap



Zal ik het maar eerlijk opbiechten? Diep van binnen vind het eigenlijk teveel een allemansvriend. Ik bedoel daarmee te zeggen dat bijna iedereen met wat Indische achtergrond wel babi ketjap maakt. Maar ik realiseer  me dat dat ook geldt voor bijvoorbeeld hete kip. Zoveel kokkies als er zijn, zoveel varianten bestaan er van deze gerechten. Jammer genoeg heb ik er al veel geproefd die wel aardig zijn maar mij geen hartkloppingen geven. Niet iedereen beschikt over een echt goed recept. Bovendien zijn er ook nog genoeg recepten in omloop uit de tijd dat er in Nederland niet veel authentieke ingrediënten te verkrijgen waren. 
Ik heb in de afgelopen twee decennia wel gezocht naar een goed recept en er zo nu en dan eentje gemaakt, maar babi ketjap is nooit doorgedrongen tot ons ijzeren repertoire. Het onderstaand recept dat van Lonny Gerungan is uit zijn Lonny’s Rijsttafel is er eentje waar ik op ga voort borduren. 
Ik liep laatst door de HANOS/ISPC in Breda en zag daar buikspek uit Zweden liggen. Het zag er heel mooi uit, mooi dooraderd en niet al te vet. Ik besloot ter plekke weer eens babi ketjap te gaan maken.

Ik nam:
  • Iets meer dan een pond buikspek van het varken
  • 3 flinke theelepels gemberpoeder of djahe
  • Zout en flink peper uit de molen
  • 2 uien 
  • 4 flinke tenen knoflook
  • Olie
  • 2 eetlepels azijn
  • 3 a 4 bolletjes gember plus een flinke eetlepel gembernat
  • Een flinke scheut ketjap manis die ruim boven de 4 eetlepels uitging.

Ik heb het zwoerd van het spek verwijderd en de repen in stukjes gesneden.
Die heb ik met peper, zout en gemberpoeder een half uurtje laten marineren.
Toen heb ik de ui en knoflook fijn gesnipperd en de gember fijngehakt.
Olie in een hete pan en vervolgens het vlees bruin braden. Uien en knoflook erbij en nog even meebakken.
Dan deed ik een flinke scheut water in de pan met de azijn, gember en zijn nat, en de ketjap. 
Dit heeft zonder deksel een uurtje op laag vuur staan garen en inkoken totdat ik een plakkerig mengsel overhield.

Het was mij niet donker genoeg en niet ketjapachtig genoeg van smaak. Ik verwachtte eigenlijk meer een babi djahe ofwel een gembervarkensgerecht te zullen proeven. Dat viel reuze mee, er zit niet teveel gember in, maar ik heb er nog wel weer een scheut ketjap aan toe gevoegd dat nog even mee mocht warmen. 
Het smaakte ons goed, het was lekker. Maar, vet buikspek… ik ga eens proberen dit opnieuw met wat minder vet vlees. Dat levert misschien een niet zo authentiek gerecht op maar is wel gezonder.
Ik heb trouwens behoorlijk gerommeld met de hoeveelheden die Lonny in zijn recept noemde maar het pakte voor ons goed uit. 

7 opmerkingen:

Unknown zei

Ik heb het laatst ook eens gemaakt. Maar soms kan ineens dat zoete gaan tegenstaan ...

Theo zei

Ik weet wat je bedoelt Paul, wij eten eigenlijk altijd een nasi rames, dus een bord rijst met verschillende gerechten. Die afwisseling maakt het voor mij dan aangenamer om te eten.

Nell zei

Babi ketjap is ook hier een favorietje. Wel een recept van een echte Indo-man. Niet te zoet, vind ik zelf. Maak het wel met neutrale ketjap, die met de A erop.

Anoniem zei

Ik maak het met schouderkarbonaden in stukken (ook de botten want wellicht extra smaak?) en met verse gember toegevoegd (voor de duidelijkheid: naast poeder, bolletjes en siroop).
Verder met combi van zoete en zoude ketjap. Tot nu toe geen azijn, maar zal ik ook eens proberen.
Leuk dat je weer 'terug' bent; zie uit naar je poëtische observaties.
Groet,
Josée

marita zei

Hallo,
Dat is ook toevallig, ik heb afgelopen zondag ook weer eens babi ketjap gemaakt. Het vorige recept wat ik gebruikt had viel me tegen. Deze keer heb ik het recept van Kayotic kitchen (dutch girl cooking)gebruikt. Ik volg het recept niet letterlijk maar ik moet zeggen we hebben gesmuld (eigenlijk alles van haar site staat ons aan).

Nell zei

Hallo Theo, ik heb je genomineerd voor een Liebster Award, zie http://eetplezier.blogspot.nl/2013/03/kadootjesdag.html. Ik hoop dat het je meer volgers oplevert.

eric zei

Het ziet er heerlijk uit, maar mij gaat het zoete soms ook een beetje tegenstaan... vooral de gemberbolletjes vind ik vaak te zoet, daar heb ik dan weer de neiging om wat verse gember te snipperen.
Erg leuke blog trouwens, met waardevolle recepten!

Related Posts with Thumbnails