zondag 3 maart 2013

Verwenkoffie met witte chocolade



Vorig jaar was ik in de zomer in Brugge. In een klein straatje streken we neer om wat te drinken en de tentoonstelling die we daarvoor bezocht hadden te verteren. De meeste indruk hadden de ‘pleuranten’ op mij gemaakt, kleine beeldjes die geladen waren met verdriet. Ik weet niet meer waar ze vandaan kwamen of hoe oud ze waren, ik weet alleen maar dat ik oprecht geraakt was door die lange rij uitgebeelde monniken en hovelingen die hun verdriet toonden.
Toen we in het koffiehuis plaats namen werden we warm ontvangen en zag ik tot mijn groot genoegen de catalogus van de tentoonstelling liggen. Ik maakte enkele foto’s uit dit boek want toen ik mijn telefoon in het museum trok om een paar foto’s te maken werd ik bits terecht gewezen dat dat niet mocht. Had ik kunnen weten natuurlijk, maar toch, jammer en onaangenaam. 
Het boek dat ik doorbladerde maakte alles weer goed én de koffie natuurlijk. Op aanraden van een lieve mevrouw op leeftijd die ooit helemaal uit Zuid-Amerika was gekomen om ons op die dag koffie te verkopen, nam ik een latte-macchiato met witte chocolade. 
Hij was magistraal lekker. Ik nam me voor om hem thuis ook te gaan maken. Ik hakte wat witte chocolade grof en deed dat op de bodem van mijn glas waarna ik de cappuccino van mijn Nespresso-apparaat erin liep lopen. Resultaat: chocola loste niet op, de eerste slokken proefde ik niets, de laatste slokken waren chocodrap.
Ik kocht later een fles siroop van witte chocolade. Je kent ze misschien wel, die flessen van Monin, je komt ze nogal eens tegen bij koffiehuizen. Resultaat: gezoete koffie die de volheid miste van echte chocola.
Nu heb ik het lek boven. Ik doe eerst in een glas wat witte chocolade met een klein beetje melk (in mijn geval wat druppels van Callebaut, maar je kunt natuurlijk ook een stukje chocola hakken van een reep). Dit gaat een half minuutje in de magnetron waarna ik het even doorroer zodat ik zeker weet dat alle chocola gesmolten is. Dan laat ik hierop mijn cappuccino lopen die ik met een klein scheutje sirop de chocolat blanc zoet. Voorwaar een traktatie!

Geen opmerkingen:

Related Posts with Thumbnails