vrijdag 20 juni 2008

Bloemkoolsoep

Als je zoals ik op het platteland woont, dan weet je bijna als vanzelf wat er op de velden groeit en hoever het met de gewassen staat. We wonen aan de rand van het dorp (gekscherend zeggen we wel eens dat iedereen hier aan de rand woont omdat het dorp zo klein is!) en fietsen of wandelen zo de polder in. Ieder seizoen is de moeite waard. In de winter liggen de velden bruin en omgeploegd te wachten op betere tijden, dan verschijnt er in de lente het eerste voorzichtige groen en voor je het weet is alles uitbundig bedekt met groeiend tarwe, aardappelen of gewoon groen gras met tevreden kauwende koeien erop. Tenslotte kijk je niet meer over het manshoge maïs heen en is in de weide omtrek de scherpe geur te ruiken van uien die op het land liggen te drogen.

Op een goede dag is het dan weer zover. Even buiten het dorp bij een grote boerderij staat een bord langs de weg waarop met grote zwarte letters geschilderd staat: ‘bloemkool te koop’. Onder een geïmproviseerd afdakje staan enkele oude houten kratten met de mooiste verse bloemkolen die je je maar kunt voorstellen. Je doet je geld in een blikje dat ernaast staat en kiest de mooiste uit die ertussen zit. De mijne was een gaaf wit-geel exemplaar met een stevige steel waaruit stugge groene bladeren kwamen. Als je je neus ertegen drukt ruik je verse bloemkool, gesneden groen en zeeklei. In de auto begin ik spontaan te fantaseren; wat zal ik er eens mee gaan doen?! Zal ik hem nu eens niet in roosjes verdelen maar in zijn geheel gaar stomen en met een mooie saus overgieten? Een juweel om zo te presenteren. Ik kan hem ook rauw verwerken. Van het buitenste deel schaaf ik dan een dun laagje dat ik zeer fijn snij en over een klein vishapje met mayonaise strooi. Decadent, voor zo’n groot,mooi exemplaar.
Diep van binnen weet ik het eigenlijk wel, ik maak in ieder geval een Crème Dubarry. Al jaren genieten we van deze licht gebonden soep van monsieur Henri-Paul Pellaprat. Hij is fluwelig zacht, rijk en puur tegelijk. Kortom, onweerstaanbaar.

Ingrediënten

40 gram boter
40 gram bloem
1 liter goede bouillon
300 gram bloemkool
1 dl melk
2 dl. room
Peper, zout en nootmuskaat
1 eierdooier

Bereidingswijze

Maak een roux van de boter en de bloem (met andere woorden: smelt de boter in een pan en roer de bloem erdoor, waarna je de roux eventjes laat doorkoken zodat de bloemsmaak verdwijnt) en blus deze met de bouillon. Laat hierin de bloemkool 20 minuten zachtjes koken totdat hij gaar is. Hierna pureer je de inhoud van de pan in een blender en als je een volkomen gladde soep wilt kun je hem eventueel nog zeven. Dan de melk en de room toevoegen en de soep op smaak brengen met peper, zout en nootmuskaat. De nootmuskaat komt in het recept van Pellaprat niet voor maar ik kan het niet laten om de soep toch een vleugje mee te geven. Volgens Pellaprat kun je er eventueel nog een eierdooier door roeren maar dat doe ik zelf eigenlijk nooit. Ik proef geen verschil en wil de soep toch zo licht verteerbaar mogelijk houden.

Geen opmerkingen:

Related Posts with Thumbnails