zaterdag 19 september 2009

Geschnetzeltes met Rösti

Hoe ik op het idee ben gekomen weet ik werkelijk niet meer maar we hebben hier Zwitsers in de polder gegeten. Rösti is een aardappelgerecht van geraspte aardappel die in de koekenpan gebakken wordt en Geschnetzeltes is een gerecht van kalfsvlees in een roomsaus. Het was een lekkere combinatie. Ik had wat ontbijtspek en een uitje door de Rösti gedaan en dat gaf een mooi smaaktoontje. Ik vind het zo-ie-zo lekker want ik hou van de knapperig gebakken korst met de zachte binnenkant.

De Geschnetzeltes is romig,- het is bijna een zonde zo romig als hij is. Stukjes champignon en een uitje, wat Herbes de Provence (dat Zwitserland mij moge vergeven), een klein beetje mosterd (alweer een zwak moment van me want je vindt het niet in de recepten terug) en room, overvloedig room, maken dit tot een gerecht waar ik nog met een voldaan en gelukzalig gevoel aan terug denk.

Probeer het eens zou ik zeggen. Gebruik voor de Rösti wel een goede anti-aanbakpan.


Rösti

400 gram aardappelen

1 uitje en een paar plakjes ontbijtspek

40 gram boter/olie

peper, zout en nootmuskaat


Schil de aardappelen en rasp ze grof. Ik gebruikte mijn keukenmachine daarvoor en dan gaat dat snel.

Snij het uitje en het spek in stukjes en bak dat in de boter en olie.

Na een minuutje of wat voeg je de aardappelrasp toe en meng je dat goed zodat alles onder het vet zit. Breng alles op smaak en zet het vuur middelhoog. De komende twintig minuten moet je regelmatig de boel omscheppen en het deksel op de pan houden. De bedoeling is de aardappel te garen.

Dan gaat de deksel van de pan en gaat het vuur hoger. Je drukt de massa goed aan zodat een koek ontstaat en laat de onderkant mooi bruin worden. Het vraagt wat ervaring en je moet wat spelen met het gas, maar dat duurt wel een paar minuten.

Leg een bord op de pan en toon lef. Draai de pan met een elegante zwaai om zodat de Rösti op het bord belandt en doe opnieuw wat boter in de pan. Stort nu de Rösti weer in de pan en bak de onderkant ook mooi bruin.

Snij in stukken en serveer.



Geschnetzeltes

400 gram kalfslappen

bloem

150 gram champignons

1 ui

1 dl droge witte wijn

1 dl bouillon

2,5 dl room (ik geloof dat ik het toch niet over mijn hart kon verkrijgen en wat minder heb genomen)

peper, zout, nootmuskaat en een foelieblaadje

een klein lepeltje mosterd

een snufje Herbes de Provence


Snij de ui in halve ringen en de champignon in plakjes en bak bruin in de boter.

Snij het vlees in reepjes, wentel door de bloem en schroei dicht in de boter.

Voeg de ui en champignons bij het vlees en giet de wijn en de bouillon erbij. Laat dit voor de helft inkoken. Breng op smaak en voeg de room toe.

Laat opnieuw inkoken totdat de saus wat bindt. Ik heb hem op het laatst nog wat extra gebonden met maizena.

Je zou de Geschnetzeltes ook met een mooi stukje brood kunnen eten en een salade.


Wil je een flesje wijn opentrekken dan zou ik kiezen voor een witte wijn. Een Chardonnay lijkt me een heerlijke begeleider.

2 opmerkingen:

Martine zei

Heerlijk!Chardonnay zou weleens lekker kunnen zijn. Ik heb trek in een niet al te zware rode wijn erbij, een Beaujolais cru ofzo. Jammer dat ik al boodschappen heb gedaan...

Theo zei

Hmmmmm... ;-)

Related Posts with Thumbnails