donderdag 2 februari 2012

Bonbonvorm

Als je in keukenwinkels komt zie je bijna altijd wel allerlei bakvormen te koop aangeboden. Vaak zijn daar ook siliconenvormen bij die je al heel goedkoop kunt aanschaffen. Nogal eens kun je in dit materiaal ook bonbonvormen kopen. Ik heb er nooit zo één gekocht. Het lijkt aanlokkelijk omdat je bij siliconenvormen altijd gemakkelijk je baksel kunt losmaken uit de vorm, maar ik twijfel altijd als ik denk aan het afstrijken. Dat kan volgens mij niet goed omdat het materiaal te slap is. 
Laat me je uitleggen wat ik bedoel.
De professionele bonbonmaker heeft een harde, plastieke vorm. Daar giet hij vloeibare chocolade in, tikt er tegenaan zodat de belletjes omhoog komen en alles goed bedekt is, en draait hem dan om zodat alle overtollige chocolade eruit kan lopen. Dat doet hij met draaiende, zwiepende bewegingen.
Dan gaat de vorm de koeling in zodat de chocolade hard wordt, waarna de vulling erin gedaan wordt.
Vervolgens wordt er weer ruim vloeibare chocola overheen gegoten die er dan met een scherp paletmes weer wordt afgestreken.
Dan gaat de vorm weer de koeling in.
Om de bonbons uit de vorm te krijgen volstaat het om met enkele krachtige tikken de vorm omgekeerd tegen het aanrecht te slaan. Als de chocolade goed getempereerd is vallen de bonbons zo uit de vorm. 
Je kunt natuurlijk ook de vorm met een kwastje dat in de vloeibare chocola is gedoopt bestrijken, je haalt daar best een goed resultaat mee. Het chocoladeomhulsel is weliswaar wat ongelijker maar ze ogen even mooi. Het is maar een klein verschil.
Wil je ook een strakke onderkant, dan zul je een professionele vorm moeten aanschaffen. Die kosten rond de € 17,- en zie je bij de betere kookwinkels in tientallen verschillende vormen. Verslijten doe je hem niet, je werkt er heerlijk mee en het resultaat is perfect.
Hier zie je een voorbeeld van bonbons die ik met mijn vorm gemaakt heb.

3 opmerkingen:

Griet zei

hoi,

ik maak al mijn bonbons / pralines met silicone vormen en lukt me steeds goed.
je moet geduld hebben en mss iets voorzichtiger werken met de vormen om ze idd snel kunnen vervormen...
maar oefening baart kunst.
hier zie je mijn resultaat
http://heerlijkegebakjes.blogspot.com/2011/12/zelfgemaakte-pralines.html

Candy in Wonderland zei

Die vaste vormen zijn idd de beste; je mag ze trouwens nooit afwassen! Gewoon goed de overtollige chocola eraf schrapen; door het laagje cacaoboter dat zich opstapelt in de vorm krijg je mooie glanzende bonbons.

Theo zei

Dat is nieuw voor me Mom, ik heb de mijne altijd keurig afgewassen. Ik zou denken dat de glans van het tempereren kwam. Maar links om of rechts om, een glanzende bonbon is een lust voor het oog en een zalfje voor de tong!

Related Posts with Thumbnails