zaterdag 7 januari 2012

Bonbons met confiture de lait


Denk nou niet dat ik elk jaar op 1 januari mijn voorraadkast ga doornemen, ‘t kwam nu toevallig zo uit. Ik keek of ik nog suiker in een hoekje had staan en kwam een potje confiture de lait tegen. In Frankrijk gekocht. Toen ik het pakte stond ik pardoes weer in de Franse Auchan. Dan sta ik eerst een poosje te zuchten en staar wat voor me uit. Ik slik eens, en en kijk naar de datum. Merde, nog één week goed. 
Ik heb het potje op het aanrecht gezet en daar heeft het precies twee uur gestaan. Toen ik aan het avondeten begon zag ik hem en kreeg ik het idee om eerst maar eens een paar bonbons ermee te maken. Ik weet dat ik anders na de maaltijd daar toch geen zin meer in zou hebben. 
Dus wat deed ik? Een goede hand couverture in een glazen potje gedaan en dat een paar minuten in de magnetron laten smelten. Goed omroeren en even meten hoe warm de massa was,- 42 graden. De boel even laten afkoelen door er wat verse couverture doorheen te mengen en het potje toen nog een minuutje in wat koel water gezet. Opwarmen naar 32 graden en met een kwastje de bonbonvorm bestreken.
Toen waren we tien minuten verder. Niemand die iets in de gaten had, ik kon rustig doorgaan en kreeg niet op mijn donder omdat ik aan het lanterfanten was in plaats van me bezig te houden met het avondmaal. 
Gelijk het potje confiture geopend en alle gaatjes gevuld met een lepeltje. Drie minuten. Met een lepel de rest van mijn chocolade over de vorm gegoten en met een paletmes het overtollige deel er weer afgeschraapt. 
Hup de koeling in. Zeventien minuten. 
Ik keek voldaan om me heen.
Wat zag ik? Chocola. Chocola op het aanrecht, chocola aan de handdoek, aan de spons, in de gootsteen, op de grond! op mijn trui!!
Schoonmaken. Twee uur achtenvijftig verder!!!
Maar goed, de bonbons zijn zálíg. Een heerlijk puur omhulsel waar je plotseling doorheen bijt en dan de verrukkelijk vloeiende vulling van de zoete confiture de lait.
Alles in één keer opgegeten. Eén minuut drieënveertig!
Nee hoor, grapje…!

5 opmerkingen:

Karin zei

Geweldig wat een super verhaal, ik zie het helemaal voor me en dan een klok op de achtergrond.
En alles onder de chocola, heerlijk!
Maar wat ziet het er professioneel uit, je zou zo zeggen uit de delicatessenzaak, complimenten.
En je couverture kun je daar ook chocolade pillen voor gebruiken ??

Groet Karin

Nell zei

Je bonbons zien er knap uit! Tja, en een beetje kok zorgt voor wat rommel, who cares?

Theo zei

Ik heb ooit eens een professionele vorm gekocht en daar maak ik nu tot in lengte van dagen goede sier mee. Het ziet er gewoon industrieel gelikt uit en het is toch eigenlijk zo eenvoudig. Ik gebruik druppels/pillen van Callebout, 'strong,0-30-38NV Natural Vanilla'. Een zak van 2,5 kilo die ik bij de HANOS/ISPC koop. Het is best een grote hoeveelheid maar je kunt het lang bewaren.
En dan, je moet zo'n schoonmaakploeg toch ook tevreden houden...?

Anzj zei

Franse supermarkt, 'Belgische' bonbons, Nederlands handwerk. Goeie combi. (Tip: volgende keer bij de Auchan de lychee-sorbet kopen. Enig nadeel dat het de diepvries thuis niet haalt;)

Theo zei

Met zo'n nadeel kan ik leven Anzj!

Related Posts with Thumbnails