maandag 11 juni 2012

Koreaans gehakt in slabladeren


Althans, zo luidde de naam van het recept dat ik uitkoos voor de late avond. De tijd dat een lichte trek zich bij ons voegt en wij verlangen naar een laatste sensatie voor onze smaakpapillen. Die kregen we ook, al was het niet een Koreaanse naar mijn mening. 
Ik kocht:
  • Een krop sla
  • 200 gram gehakt
  • Een doosje champignons ( de helft gebruik je maar)
  • Een limoentje
  • 1 rood pepertje
  • Een flesje hoisinsaus (gebruik een lepel of drie)

Ik heb eerst de champignons klein gesneden, zeg maar grof gehakt. Deze heb ik samen met het gehakt en wat olie in de pan gebakken tot het gaar was.
Na een minuut of vijf heb ik het sap van een halve limoen toegevoegd met het fijngesneden pepertje waar ik de zaadjes uit gehaald had. De hoisinsaus ging uit de vrije hand in. Geheel en al uit eigen beweging heb ik er nog peper en zout aan toegevoegd en wat korianderpoeder.
Goed omroeren, nog even laten bakken en dan serveren op de slabladeren die je om de vulling heen rolt en heerlijk opeet.
Een sausje vind ik niet nodig, het gehakt heeft genoeg smaak van zichzelf en contrasteert fantastisch met de knapperige sla.
Als ik het weer eens maak dan bak ik eerst misschien maar een uitje en voeg ik nog wat knoflook toe. Dat blijft een lekkere combinatie al loop je op de duur het risico dat alles het zelfde gaat smaken.
Oh ja, ik heb gewoon een flesje hoisin woksaus genomen. Dat kost bijna niets en is gewoon in de supermarkt te verkrijgen. 

4 opmerkingen:

Griet zei

het ziet er weer heerlijk uit... en origineel... staat al op mijn menu van volgende week
(die van deze week is al geboekt) ;-)

GRIETjes x

Griet zei

met een beetje vertraging... getest en goedgekeurd :-D
ik heb een uitje toegevoegd zoals je zei, maar geen knoflook.
ik heb ook maar een half pepertje gebruikt ipv een volledig, omdat ik het ander te pikant vindt.
ik heb ook nog fijn gesnipperde koriander toegevoegd...
hm... hm... hm...

een vraagje: zou ik je recept mogen gebruiken om op mijn eigen blog te zetten?

Groetjes

Griet

Theo zei

Natuurlijk Griet, hoe meer mensen ervan kunnen genieten des te beter!

Griet zei

voila het staat op mijn blog
http://grietmoonen.blogspot.be/

er staan enkele foto's bij, dus als je wilt zien wat het geworden is, kom gerust kijken...

Related Posts with Thumbnails