maandag 8 september 2008

Roti koekoes, ofwel Indonesische cake

Aan mijn verzameling van Indonesische recepten wil ik deze keer een recept van een lekker koekje toevoegen, roti koekoes. Ik heb het al eerder gezegd, maar ik het herhaal het nog maar eens, een koekje betekend in de Indonesische keuken meer een snack. Het is dus niet perse een zoet gebakken koekje zoals wij dat kennen. Dit koekje leent zich overigens uitstekend om eens bij de thee te serveren. Het is een cake die zonder boter bereid is en heel delicaat gegaard wordt. Men wil deze cake altijd zo luchtig mogelijk maken en daarom wordt wel Spa gebruikt zodat het koolzuur het gebak luchtiger kan maken. Belangrijker vind ik dat het eiwit op een goede manier door het deeg wordt gemengd. Dat wil zeggen met scheppende en draaiende beweging met behulp van een pannenlikker mengen. Zeker niet langer dan absoluut noodzakelijk is. Hoe langer je mengt hoe meer lucht je kwijtraakt.














Wat heb je nodig voor deze cake.
2 eieren
60 gram witte basterdsuiker
1 zakje vanillesuiker
Wat zout
40 ml. Spa
66 gram zelfrijzend bakmeel


Bereidingswijze.

Splits de eieren. Klop eerst de eiwitten stijf met wat zout. Klop vervolgens de dooiers met de suiker tot het mengsel lichter wordt en voeg dan het gezeefde zelfrijzend bakmeel toe. Dan gaat de Spa erbij en ten slotte vouw je het geslagen eiwit er voorzichtig in. Neem eerst ongeveer een derde van het eiwit en meng dit door het beslag voordat je de rest gaat mengen. Dat geeft een beter resultaat. Beboter een cakevorm en bestuif hem met bloem. Ik heb een Tefal kunststof vorm van 18x10x7 cm. Vul hem met het beslag en stoom 40 minuten. Controleer even of het gebak gaar is na deze tijd.
Laat afkoelen op een rooster en snij in plakken om te serveren.


2 opmerkingen:

Anzj zei

Ik heb vroeger ik weet niet hoe lang gezocht naar een recept hiervan. Tevergeefs vele Ind(ones)ische kookboeken opengeslagen en via Google uiteindelijk op een variant met 7Up gestuit. Deze van jou ga ik binnenkort ook eens maken.

Theo zei

Veel succes ermee! Wij vinden hem heel lekker. Als je 7Up gebruikt moet je proberen het gas (koolzuur) niet te verliezen onder het mengen. Ik heb nogal eens het gevoel dat het koolzuur zó vervliegt en dat het niet eens zoveel uitmaakt. Het eiwit is hetgeen dat werkelijk de luchtigheid geeft aan de cake. Sla dat met wat citroensap of zout bijna stijf. Bijna, volgens het moleculair koken, laat nog ruimte over om nog meer uit te zetten onder het bakken en dus een nog luchtiger gebak te maken.

Related Posts with Thumbnails