zondag 30 november 2008

Scones, lekker met jam en slagroom!


Als ik in Engeland ben wil ik in de middag altijd een tearoom opzoeken en me daar te goed doen aan al die heerlijke gerechtjes die ze bij de thee serveren. Jaren geleden waren we op reis en kwamen we in de Constable-streek terecht. Om precies te zijn in Dedham. Het is een prachtige streek vlakbij Colchester waar de schilder Constable opgroeide en werkte. Ik waardeer zijn werk en wilde graag op de terugweg naar Harwich deze streek bezoeken. Bovendien werd ons door de ‘locals’ aanbevolen om in de Essex Rose een cream tea te nemen. De ‘locals’ waren in dit geval een aantal oudere Engelse dametjes die allen instemmend knikten toen een van hen het idee opperde. Een betere aanbeveling om naar Dedham af te reizen kon ik me niet voorstellen.
Toen we na een wandeling door het landelijke dorpje met zo’n typisch Engelse kerkje in de Essex Rose neerstreken bestelde ik heel voortvarend voor mezelf een cream tea en scones. Het leidde tot enige verwarring. De ‘waitress’ herhaalde mijn bestelling maar liet de scones achterwege. Ik ben in zo’n geval ook niet van gisteren en zei expliciet dat ik mijn scones bij de cream tea wilde hebben. Ze keek me ongelovig aan. Ik keek vastberaden terug, ik wilde mijn scones. Wat bleek, na tussenkomst van enige behulpzame omstanders? Als je cream tea besteld krijg je thee mét scones.
Eind goed, al goed. Ik kan je de Essex Rose van harte aanbevelen.

Ingrediënten:
150 gram zelfrijzend bakmeel
50 gram boter
30 gram suiker
1 ei
1 eetlepel melk

Bereidingswijze:
Snij de boter met twee messen in het zelfrijzend bakmeel fijn. Voeg de rest toe en kneed tot een samenhangend deeg. Rol dit deeg uit tot een dikte van 3 cm. Neem een uitsteker van 5,5 cm snijd met één beweging vier scones uit het deeg. Niet wrikken of wringen want dan rijzen de scones niet mooi. Bestrijk de scones met een restje ei en bak ze 18 minuten op 200 graden in de oven.
Je krijgt heerlijke ‘broodjes’ met brosse randjes die je doormidden snijdt, waar je jam op smeert en een royale lepel slagroom op legt. Verrukkelijk bij een mooie pot thee.

2 opmerkingen:

By Aline zei

Ziet er zalig uit zo op de vroege zondag...

Anoniem zei

Een paar weken geleden hadden we nog cream tea op het tuinterras van het theehuisje op de Horsten (Wassenaar). Heerlijk.

Martine

Related Posts with Thumbnails